شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده
شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده

کندوکاوی پیرامون مدارس انتفاعی

کندوکاوی پیرامون مدارس انتفاعی 

نزدیک به دو دهه از عمر مدارس غیر دولتی در کشور ما می گذرد.علیرغم انتقاداتی که ابتدای کار با آن مواجه بود، ولی به سرعت در کنار مدارس دولتی شروع به کار نموده است.در بدو امر مدارس غیر دولتی در گزینش دانش آموز و معلم نهایت دقت را می نمودند.بیشتر از دانش آموزان برتر از لحاظ اخلاقی و درسی استفاده می شد.همه افراد توانایی رفتن به مدارس غیر دولتی را نداشتند.از طرف اینگونه مدارس امکاناتب به مراتب بهتر و بیشتر از مدارس دولتی به دانش آموزان و معلمان ارائه می شد.چندین مورد امتحان برگزار و جلسات رفع اشکال داشتند.به واسطه کمی شاگردان، معلمان در انتقال معلومات به دانش آموزان راحت تر بودند. هر کسی می کوشید تا راهی به اینگونه مدارس پیدا کند. 

  

 

امروزه هم در بعضی از اینگونه مدارس که کمتر از انگشتان دست است، تمام تلاش موسسین برای تربیت دانش آموزان بکار برده می شود.در انتخاب دانش آموز و معلم هم بیشترین دقت و توجه را دارند. شنیدم در یکی از این مدارس که به نام یکی از معصومین(ع) هم نامگذاری شده، هیچکس به هیچ عنوان دروغ نمی گوید.بوفه ای وجود دارد که فروشنده ندارد.قیمت اجناس مشخص و دانش آموزان در زنگهای تفریح و اوقات فراغت، بدون آنکه کسی آنها را نظارت کند در صفهای منظم قرار می گیرند و اجناس مورد نیاز خود را در صندوق مخصوص بوفه قرار می دهند.اگر دانش آموزان در جلسات امتحانی بنشینند و هیچگونه ناظر و مراقبی نباشد، هیچکس تقلب نمی کند.این از نادرترین آموزشگاههای کشور است. در واقع خود یک مدینه فاضله است.روزی به یکی از دوستان می گفتم: نمی توان اینگونه آموزشگاهها را در کشور توسعه داد. در جوابم گفت:قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود.اگر همین آموزشگاهها به صورت زنجیر وار شکل بگیرد، نسل پنجم و ششم انقلاب نسلی پاک و فاضل خواهند شد.البته به امید آن روز که همه دست به کار شوند. 

 

امروزه احساس می شود همه مدارس غیر دولتی به کیفیت روزهای آغازین نمی باشد.در بعضی از مدارس ، دانش آموزانی که از مدارس دولتی وامانده اند به این مدارس مراجعه می کنند.مدیران اینگونه مدارس هم به خاطر اینکه بتوانند شاگردان مورد نیاز خود را جذب نمایند، مجبورند که از همه افراد ثبت نام بعمل آورند.کیفیت در این آموزشگاهها به مراتب پایین تر از آموزشگاههای دولتی است.در بعضی از اینگونه مدارس، اطاقهای تنگ و تاریک، میز و صندلی های فرسوده، در و دیوارهای نامرتب، حیاط کوچک و غیر استاندارد، فاقد هرگونه کمک وسایل آموزشی، فاقد هرگونه اردو و گردش علمی، فاقد هر گونه جلسات شورای دبیران و غیره می باشد.اینگونه مدارس به سختی هزینه های جاری مدرسه را می پردازند. به نظر می رسد باید نسبت به نظارت اینگونه مدارس دقت لازم بعمل آید.اینگونه مدارس باید رتبه بندی شوند.با توجه به سلیقه هایی که توسط دبیران و آموزشگاه در ارزیابی شاگردان وجود دارد، نمی توان نمره و یا قبولی پایان یک دوره تحصیلی را ملاک قرار داد. باید در طول سال تحصیلی نسبت به ارزیابی از مدارس در ارتباط با فضای ساختمان، فضای کلاس، کارگاه آموزشی، تربیت بدنی، فعالیت های پرورشی و غیره انجام و مدارس غیر دولتی درجه بندی شوند. شاگردان هم نسبت به درجه بندی اینگونه مدارس انتخاب نمایند. 

 

در شهریود ماه سال 86 در روزنامه خبرجنوب هم به چاپ رسید.

سالگرد شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)

سالروز شهادت بی بی دوعالم حضرت فاطمه زهرا(س) بر شیعیا ن تسلیت باد. 

مختصری پیرامون نامهای حضرت فاطمه زهرا(س)

فاطمه : امام صادق(ع) می فرماید: هنگامی که فاطمه زهراء سلام الله علیها پا به جهان نهاد، خداوند فرشته ای را فرمان داد که این نام(فاطمه) را بر زبان رسول گرامی(ص) جاری نماید.امام باقر (ع) می فرماید: به خدا سوگند که خداوند تبارک و تعالی این نور را از علم سرشار ساخت و از ناپاکی هایی که سایر زنان دارند بازداشت.

بتول : از پیامبر (ص) سوال شد که بتول یعنی چه؟ فرمود: بتول یعنی کسی که خونی نبیند . مریم و فاطمه بتول بودند زیرا قاعدگی برای دختران پیامبر شایسته نیست.

حصان : زن پارسا

حره : آزاده

سیده : خانم، بانو

عذرا : دوشیزه

زهراء : نورانی

از امام باقر(ع) پرسیدند: چرا فاطمه (س) به نام زهرا نامیده شد؟ فرمود: زیرا خدا او را از نور عظمت خودش آفرید.به واسطه آن حضرت آسمان و زمین روشن شد. به حدی که ملائکه تحت تاثیر آن نور قرار گرفتند و برای خدا به سجده افتادند، گفتند: خدایا این نور چیست؟ فرمود: شعله ای است که از نور عظمت خود آفریدم و در آسمانها جا دادم. او را از صلب بهترین پیغمبران خارج خواهم ساخت و از این نور ائمه و پیشوایان دین را خارج می کنم تا مردم را به سوی حق هدایت کنند، آنان جانشینان پیغمبر من خواهند بود.

حوراء : فرشته

مبارکه : با برکت

طاهره: پاک کننده

زکیه : پاک دامن

راضیه : راضی کننده

مرضیه : راضی شونده

محدثه : هم صحبت با مادر در رحم ،و هم به معنای صحبت فرشتگالن با حضرت زهرا(س) می باشد.

مریم کبری : مریم، مادر حضرت عیسی(ع) است.

نوریه : نورانی

سماویه : آسمانی

----------------------------------

داغ زهرا

عباس مشفق کاشانی

دیشب به سوگ ام ابیها گریستم

با خویشتن نشستم و تنها گریستم

بعد از نبی که دیده و دل غرقه شد به خون

با درد و داغ حضرت زهرا گریستم

از آتشی که بر جگر مرتضی نشست

توفان ز دل بر آمد و دریا گریستم

بر پهلوی شکسته او آسمان گریست

آن سان، کز ابر دیده سراپا گریستم

همراه با خلیل و حکیم و مسیح و نوح

همسوی چشم مریم عذرا گریستم

در شعله زار آه حسن، ناله حسین

تن را به شعله دادم و جان را گریستم

شد خشک چشمه سار دل و چشم من ز اشک

زین داغ پس به دامن شبها گریستم

----------------

کتاب شکوفه عصمت تالیف محمود جویباری در باره زندگی حضرت فاطمه (ع)در سال 1375 نگاشته شده است. در این کتاب از دریچه نگاه نویسنده عدد چهارده را از بدو تولد تا شهادت آن حضرت به تصویر کشیده که جالب توجه است.مثلا چهارده حدیث پیرامون تولد، چهارده کتاب پیرامون آن حضرت و الی آخر در انتها به همین تعداد شعر هایی از شعرا در کتاب جا داده است.

در باره حروف مقطعه در قرآن مجید

در باره حروف مقطعه در قرآن مجید

درابتدای بیست و نه سوره قرآن حروف مقطعه آمده که بعضی با یک حرف شروع شده مانند:  (ص) و (ق) و (ن) وبعضی دیگر با دو حرف چون:  (طه) و (طس) و (یس) و (حم) و بعضی دیگر با سه حرف مانند: (الم) و (الر) و (طسم) و بعضی دیگر با چهار حرف چون: (المص) و( المر) و بعضی با پنج حروف چون: (کهیعص)و (حمعسق)

مقطعه به معنای قطعه قطعه بوده و در هنگام خواندن این حروف باید آن را همانگونه که از اسمش پیداست حروف را جدا جدا خواند.هنگام خواندن باید به مد و قصر آن هم توجه داشت. 

 

حروف مقطعه از مختصات قرآن است و در هیچ کتاب آسمانی دیگر دیده نشده است.در باره حروف مقطعه یازده مورد در تفسیر مرحوم طبرسی نقل شده که عبارتند از :

1 – این حروف از متشابهات قرآن است که خدای سبحان علم بر آن را به خود اختصاص داده و در ذیل آیه هفتم از سوره آل عمران فرموده که تاویل متشابهات را جز خدا کسی نمی داند.

2 – هر یک از این حروف مقطعه نام سوره ایست که در آغازش قرار دارد.

3 – این حروف اسمائی هستند برای مجموع قرآن.

4 – مراد به این حروف این است که بر اسماء خدای تعالی دلالت می کند.معنای (الف لام میم) این است که (انا)(الله)(اعلم) من که اللهم نمی دانم و معنای(الف – لام – میم – راء) این است که (انا)(الله)(اعلم) و (اری) من که اللهم می دانمو می بینم و معنای (الف)(لام)(میم)(صاد) این است که (انا)(الله)(اعلم) و (افضل) من که اللهم می دانم و حق را از باطل جدا می کنم و در حروف (کاف – ها – باء – عین – صاد) کاف از کافی هاء از هادی و یاء از حکیم و عین از علیم و صاد از صادق گرفته شده و این مطلب از ابن عباس هم روایت شده است.

5 – این حروف اسمائی از خداست اما مقطعه و بریده که اگر از مردم کس بتواند آنها را آنطور که می بینید از نام سه سوره (الم) و سوره (حم) و سوره (ن) اگر ترکیب شود الرحمن درست می شود و همچنین سایر حروف چیزیکه هست ما انسانها قادر بر ترکیب آن نیستیم و این معنا از سعید بن جبیر هم روایت شده است.

6 – این حروف سوگندهایی است که خدای تعالی خورده و کانه خداوند به این حرف سوگند می خورد بر اینکه قرآن کلام اوست و اصولا حروف الف باء دارای شرافتی هستند چون با همین حروف است که کتب آسمانی و اسماء حسنای خدا و صفات علیای او و ریشه لغتهای امتهای مختلف درست می شود.

7 – این حروف اشاراتی است بهنعمتهای خدا و بلاهای او و مدت زندگی اقوام و عمر و اجلشان.

8 – مراد به این حروف این است که اشاره کند به اینکه امت اسلام تا آخر دهر باقی می ماند و منقرض نمی شود. حساب حمل هم که نوعی محاسبه است بر این معنا دلالت دارد.

9 – مراد به این حروف همان حروف الفبا است .چیزی که هست با ذکر نام بعضی از آنها از ذکر بقیه بی نیاز بوده و در حقیقت خواسته است بفرماید: این قرآن از الفبا ترکیب شده است.

10 – این حروف به منظور ساکت کردن کفار در ابتدای سوره ها قرار گرفته چون مشرکین به یکدیگر سفارش می کردند مبادا به قرآن گوش دهید.

11 – این حروف از فیبل شمردن حروف الفبا است.

------------------------------------------------

و باز هم درباره شهدا - آزاده و جانبازان میگون

     و باز هم درباره شهدا - آزاده و جانبازان میگون 

                        بدون شرح