ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
در باره حروف مقطعه در قرآن مجید
درابتدای بیست و نه سوره قرآن حروف مقطعه آمده که بعضی با یک حرف شروع شده مانند: (ص) و (ق) و (ن) وبعضی دیگر با دو حرف چون: (طه) و (طس) و (یس) و (حم) و بعضی دیگر با سه حرف مانند: (الم) و (الر) و (طسم) و بعضی دیگر با چهار حرف چون: (المص) و( المر) و بعضی با پنج حروف چون: (کهیعص)و (حمعسق)
مقطعه به معنای قطعه قطعه بوده و در هنگام خواندن این حروف باید آن را همانگونه که از اسمش پیداست حروف را جدا جدا خواند.هنگام خواندن باید به مد و قصر آن هم توجه داشت.
حروف مقطعه از مختصات قرآن است و در هیچ کتاب آسمانی دیگر دیده نشده است.در باره حروف مقطعه یازده مورد در تفسیر مرحوم طبرسی نقل شده که عبارتند از :
1 – این حروف از متشابهات قرآن است که خدای سبحان علم بر آن را به خود اختصاص داده و در ذیل آیه هفتم از سوره آل عمران فرموده که تاویل متشابهات را جز خدا کسی نمی داند.
2 – هر یک از این حروف مقطعه نام سوره ایست که در آغازش قرار دارد.
3 – این حروف اسمائی هستند برای مجموع قرآن.
4 – مراد به این حروف این است که بر اسماء خدای تعالی دلالت می کند.معنای (الف لام میم) این است که (انا)(الله)(اعلم) من که اللهم نمی دانم و معنای(الف – لام – میم – راء) این است که (انا)(الله)(اعلم) و (اری) من که اللهم می دانمو می بینم و معنای (الف)(لام)(میم)(صاد) این است که (انا)(الله)(اعلم) و (افضل) من که اللهم می دانم و حق را از باطل جدا می کنم و در حروف (کاف – ها – باء – عین – صاد) کاف از کافی هاء از هادی و یاء از حکیم و عین از علیم و صاد از صادق گرفته شده و این مطلب از ابن عباس هم روایت شده است.
5 – این حروف اسمائی از خداست اما مقطعه و بریده که اگر از مردم کس بتواند آنها را آنطور که می بینید از نام سه سوره (الم) و سوره (حم) و سوره (ن) اگر ترکیب شود الرحمن درست می شود و همچنین سایر حروف چیزیکه هست ما انسانها قادر بر ترکیب آن نیستیم و این معنا از سعید بن جبیر هم روایت شده است.
6 – این حروف سوگندهایی است که خدای تعالی خورده و کانه خداوند به این حرف سوگند می خورد بر اینکه قرآن کلام اوست و اصولا حروف الف باء دارای شرافتی هستند چون با همین حروف است که کتب آسمانی و اسماء حسنای خدا و صفات علیای او و ریشه لغتهای امتهای مختلف درست می شود.
7 – این حروف اشاراتی است بهنعمتهای خدا و بلاهای او و مدت زندگی اقوام و عمر و اجلشان.
8 – مراد به این حروف این است که اشاره کند به اینکه امت اسلام تا آخر دهر باقی می ماند و منقرض نمی شود. حساب حمل هم که نوعی محاسبه است بر این معنا دلالت دارد.
9 – مراد به این حروف همان حروف الفبا است .چیزی که هست با ذکر نام بعضی از آنها از ذکر بقیه بی نیاز بوده و در حقیقت خواسته است بفرماید: این قرآن از الفبا ترکیب شده است.
10 – این حروف به منظور ساکت کردن کفار در ابتدای سوره ها قرار گرفته چون مشرکین به یکدیگر سفارش می کردند مبادا به قرآن گوش دهید.
11 – این حروف از فیبل شمردن حروف الفبا است.
------------------------------------------------