شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده
شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده

فشم قلب تپنده رودبارقصران

 حدود و موقعیت  

فشم یکی از شهرهای بخش رودبارقصران و در 25 کیلومتری شمال شرقی استان تهران شهرستان شمیرانات و در موقعیت جغرافیایی 35 درجه و 55 دقیقه و 7/56 ثانیه عرض جغرافیایی و 51 درجه و 31 دقیقه و 6/40 ثانیه طول جغرافیایی قرار دارد. منطقه ای کوهستانی که در ارتفاع 1917 متر از سطح دریا واقع شده است. از شمال به روته از جنوب به آهار، ازشرق به اوشان و امامه و از غرب به میگون محدود است.   

موقعیت فشم در بین شهرستانها و شهرهای استان تهران  

 

شهرستانهای استان تهران: اسلامشهر – بهارستان – پاکدشت – پیشوا – تهران – دماوند – رباط کریم – ری – شمیرانات – شهریار – فیروزکوه – قدس – ملارد – ورامین  

شهرهای استان تهران: آبسرد – آبعلی – ارجمند – اسلامشهر – اندیشه – باغستان – باقرشهر – بومهن – پاکدشت – پردیس – پرند – پیشوا – تجریش – تهران – جوادآباد – چهاردانگه – حسن آباد – دماوند – رباط کریم – رودهن – شاهدشهر – شریف آباد – شهرری – شهریار – صالح آباد – صباشهر – صفادشت – فردوسیه – فشم – فیروزکوه - قدس – قرچک – کهریزک – کیلان – گلستان – لواسان – ملارد – نسیم شهر – نصیرآباد – وحیدیه – ورامین 

 به لحاظ موقعیت استراتژی فشم از گذشته های نه چندان دور محوریت مرکزی بخش رودبارقصران را به خود اختصاص داده بود. اگر چه بعدها به لحاظ جمعیت و بافت شهری اوشان و فشم و میگون را در مجموع یک شهر قرار داده اند، اما هنوز هم فشم از لحاظ موقعیت مرکزی و اسکان ادارات مربوطه حرف اول را در مرکزیت شهری می زند و به نوعی قلب تپنده رودبارقصران است.  

موقعیت تاریخی  

 اگرچه طبق اظهار شاهدان قدیمی در منطقه قبر چهار مسلمان در جاده زایگان که امروزه به عنوان دارالرحمه استفاده می شود و منطقه تپه سر قلاع در جاده میگون در گذشته آثار قبر و سفالهای قدیمی مشاهده شده است، اما با وجود آتشگاه قلعه دختر و قلات امامه و استوار میگون و همچنین وجود استودان در مسیر آهار و ایگل نشان از آن دارد که سکونتی هم اگر از گذشته وجود داشت بیشتر در این مناطق بوده است. باتوجه به زبان مردم فشم که شباهت با زبانهای مردم اوشان، زردبند و رودک می باشد و با زبان مردم دیگر رودبارقصران متفاوت است، نشان می دهد که این گروه از جمعیت دیرتر از بقیه به این منطقه وارد شده اند.  

 جمعیت   

جمعیت فشم در زمستان حدود 300 و در تابستان حدود 800 خانوار را تشکیل و در دو محله بالامحل و پایین محل زندگی می کنند. محسنی و صالحی از جمله فامیلیهایی است که در بالامحل و سادات، حسینی ها، میرزایی ها، امینی ها و زمانی ها در پایین محل زندگی می کنند.  

اوشان و فشم و میگون همواره به عنوان یک مجموعه شهری مورد بررسی قرار می گیرد. در مجموعه های آماری و سرشماریهای انجام یافته تا سال 1355عملاً به عنوان سه مقطه و کانون روستایی متعلق به بخش رودبارقصران و یا به بیان آماری دهستان رودبارقصران از شهرستان شمیرانات محسوب گردیده و ویژگیهای و نحوه ترکیب آن ، جمعیت فعال و مشخصات اشتغال و بیکاری و امثال آن در آمار نامه این سه سرشماری موجود نیست.مجموعه شهر اوشان فشم میگون در نخستین سرشماری عمومی کشور در سال 1355 در حدود 3674 نفر جمعیت داشته که در دهه بعد و در دومین سرشماری عمومی نفوس و مسکن رقم جمعیت آن به 4104 نفر افزایش یافته و از رشد جمعیتی معادل 1/1 درصد برخوردار بوده است که در مقایسه با رشد طبیعی جمعیت که در حد 3 درصد بوده که مهاجرت فرستی شهر را نشان می دهد.در فاصله سالهای 1345 تا 1355 بر جمعیت شهر تنها 233 نفر افزوده شده که در مقام مقایسه با رشد طبیعی جمعیت کل کشور که در این دهه 7/2 بوده رشد شهر اوشان فشم میگون را برابر 6/0 بدست خواهیم آورد. همجواری منطقه با شهر تهران و سیل مهاجرت از نقاط مختلف روستایی کشور به سوی آن و نزدیکی بین محل با شهر تهران خود از عوامل مشوق گسیل مهاجرین به سمت تهران بوده است. خانوار شماری مرکز آمار ایران در سال 1362 تعداد خانوار را در اوشان و فشم و میگون 1212 اعلام داشته است که با بعد خانوار ارائه شده در سه سرشماری 1365 که حدود 08/4 می باشد تعداد جمعیت به 6634 نفر می رسد که این ارقام خالی از اشکال نیست. زیرا در سال 1365(وضع موجود) تعداد خانوار به 1320 و رقم جمعیت بعد از سه سال به 5386 نفر رسیده است. مقایسه ی رقم موجود جمعیت تا سال 1355 نشان دهنده ی رشدی معادل 292% در سال است که تا حدودی توازن مثبت جمعیت در مقایسه با دو دهه ی گذشته را در منطقه نشان می دهد. مشکلات متعددی چون تأمین زندگی و مسکن و یافتن شغل که در آن زمان وجود ارتباط روزانه با استفاده از خط اتوبوس واحد با قیمت پایین و وسایل حمل و نقل عمومی دیگر چون سواری بین مجموعه ی شهری با شهر تهران، پایین بودن قیمت زمین و امکانات سهل تر احداث ساختمان حتی شاغلین در حرف مختلف در تهران را که قبلاً ساکن اوشان، فشم، میگون بوده اند تشویق به ماندن در محل و رفت و آمد بین تهران و منطقه نموده و نقش جدیدی را بر عملکردهای قبلی مجموعه افزوده و آن نقش خوابگاهی است که تقریباً در اکثر مجموعه های اطراف تهران این عملکرد تکرار می گردد. عملکرد تفریحی منطقه که نقش خدماتی غالب منطقه است در فصل تابستان به حداکثر عملکرد خود افزایش می یابد و شاغلان بسیاری را در منطقه در بخش خدمات توریستی و عرضه کالا به بازدید کنندگان و یا ساکنین در ویلاهایی که صرفاً در فصول گرم مورد استفاده قرار می گیرند به کار مشغول می سازد و حجم رفت و آمد در جاده های منطقه خود وضوح این مطلب را می نمایاند. در سال 1345 تعداد خانوارهای شهر اوشان، فشم، میگون 825 بوده است که میانگین بعد خانوار در آن با 97/4 رقم پنج نفر نزدیک می باشد. در سال 1355 و در سومین سرشماری عمومی تعداد خانوارهای شهر به 938 افزایش یافته و میانگین نفرات در خانوار به 6/4 کاهش می یابد. که این خود با توجه به مهاجرت فرستی جمعیت در منطقه قابل توجیح می باشد. 

بر اساس سرشماری سال ۷۵ جمعیت شهرستان شمیرانات ۳۲۹۲۴۵ نفر و بر اساس سرشماری کارگاهی آبان ۸۱ تعداد جمعیت ۳۸۵۲۲۱ نفر بوده است. طبق سرشماری سال ۷۵ جمعیت شهر شمیران ۲۹۸۸۵۶ نفر و جمعیت شهر اوشان - فشم - میگون ۶۷۶۲ نفر است. بر اساس سرشماری سال ۷۵ جمعیت دائم رودبارقصران ۱۵۴۵۷ نفر می باشد.  

 شهر فشم دارای ۳۰۰۰ نفر جمعیت دائمی در ۷۲۰ خانوار 

میانگین نفرات در خانوار شهر اوشان - فشم - میگون طی سالهای ۳۵ تا ۷۵ 

سال         تعداد جمعیت           تعداد خانوار          میانگین بعد خانوار 

۱۳۳۵              ۳۶۷۴                      -                              -

۱۳۴۵              ۱۴۰۴                      ۸۳۵                          ۱/۷

۱۳۵۵              ۴۳۳۵                      ۹۳۸                          ۴/۶

۱۳۶۵             ۵۳۸۶                      ۱۳۲۰                         ۴/۱

۱۳۷۰              ۶۰۹۴                     ۱۴۱۷                        ۴/۳

۱۳۷۵             ۷۲۳۸                       ۱۶۰۸                        ۴/۵  

 

راهها   

فشم در مرکز رودبارقصران واقع شده است. راههایی که به فشم متصل می شود در واقع شریان اصلی منطقه را نشان داده و حرکت در مسیر این راهها نشان از زندگی و حیات را دارد. راهی که از تهران به لشکرک وارد و از زردبند و اوشان گذشته وارد فشم می شود. این راه قبل از رسیدن به فشم با یک فرعی به روستای امامه متصل و در میدان فشم به دوشاخه تقسیم می شود. یک راه به سمت راست از طرف شمال شرقی و از کناره های رودخانه به روستاهای روته، زایگان، لالان و گرمابدر وارد می شود. راه دیگر از طرف چپ به سمت شمال غربی از کنار رودخانه به شهر میگون و روستاهای دربندسر، شمشک و گاجره وارد می شود.    

 فشم محل تلاقی رودها   

فشم محل اتصال دو رودی است که از دره های روته و میگون وارد فشم می شود. سرچشمه و مسیر این رودها عبارتند از:  

1 – شاخه شمال شرقی: از شاخه های کوه کلون بستک از دره های کوههای یونزا(یونجه زار) و خرسنگ و خاتون بارگاه سرچشمه گرفته و از راه روستای گرمابدر گذشته و در روستای آبنیک با آب این ده یکی شده و در جنوب روستای زایگان رود دیگری که از رویتای لالان می آید پیوسته سپس به روستای روته و از آنجا به فشم مرکز بخش می رسد.  

2 – شاخه شمالی: از دامنه کوه گاجره مایه می گیرد و از روستای دربندسر و ناحیه شمشک و روستای جیرود گذشته و به شهر میگون و سپس به فشم می رسد. این رودها در فشم یکی شده و به سمت اوشان سرازیر و در آنجا با رودی که از دره آهار در جریان است ادغام و از اوشان به روستای حاجی آباد رسیده و از تنگه کمرخانی گذشته و در اینجا رودی که از امامه به کلوگان جاری است بدان می ریزد و جریان رودخانه به سمت روستای رودک و زردبند ادامه یافته و در نهایت وارد سد لتیان می شود.   

فشم مرکز ادارات و نهادهای دولتی  

  

شهر فشم به عنوان مرکز بخش رودبار قصران نقش اداری را که یکی از عملکردهای این شهر است در مراکز محدود اداری خویش به عهده دارد. مرکز اصلی اداری شهر در فشم قرار دارد که چند واحد اداری از واحدهای مجموع اداری شهر را شامل: بخشداری رودبار قصران، شهرداری، کلانتری، تربیت بدنی، آموزش پرورش، مخابرات، ثبت اسناد و املاک، اداره ی پست، شرکت آب و فاضلاب، آتش نشانی و اداره ی راه و ترابری در خود متمرکز نموده و در واقع بیش از 5/71% از اراضی اداری شهر در فشم قرار دارد.  

 

اشتغال  

در گذشته بیشتر اهالی به شغل باغداری، دامداری و برخی هم در کارهای خدماتی مشغول بودند. امروزه با توجه به مهاجرت و کسب علم و دانش و اشتغال در دستگاههای دولتی و همچنین افزایش قیمت زمین و سیل مهاجرت کاذب به منطقه برای خرید و فروش زمین ، ساخت و سازهای ویلایی و سرمایه گذاری در این بخش،عملاً نوع اشتغال هم تغییر پیدا کرده و اکثریت به کار در ادارات تهران و در بخش و همچنین به ساخت و ساز و خرید و فروش املاک روی آورده اند.  

 فشم در دوران بعد از انقلاب  

 

 مردم ولایت مدار و شهید پرورفشم درابتدای انقلاب همراه و همپای انقلاب در تمامی صحنه ها حضور فعال داشته و دارند. مسجد جامع فشم بهترین و صادقانه ترین شاهد حرکت مردمی عاشقان انقلاب در فشم و همچنین رودبارقصران می باشد. مسجد جامع فشم در ابتدا و بعدها میدان فشم و حتی سالن تربیت بدنی فشم میعادگاه همرزمان و عاشوراییان و مجاهدان بوده است. تشکیل انجمن اسلامی، تشکیل پایگاه بسیج، پاسداری از انقلاب، حضور در صحنه های انقلاب، جمع آوری و ارسال کمکهای مردمی به جبهه های جنگ، شرکت گسترده در جبهه های حق بر علیه باطل و در نهایت با اهدای شهیدان، جانبازان، مفقودالاثر و آزادگان ، نشان از دلبستگی به انقلاب را در تمامی سلولهای پیکره این مردم قدرشناس دارد. امروزه فشم قلب تپنده رودبارقصران است. زیبایی فشم زیبایی رودبارقصران است. تمامی مردم رودبارقصران به نوعی یک نقطه اتصال به فشم دارند. سربلندی فشم سربلندی رودبارقصران می باشد. چشمه هایش باید جوشان باشد. رودهایش باید پر آب باشد. جاده هایش باید عریض و طویل و بی هیچ خار و خسی باشد. مردمانش باید شاد و سربلند و سالم و سلامت باشند. این ممکن نیست مگر در نگاهی ویژه از طرف مسوولان و دست اندرکارانی که هم اکنون ریش و قیچی به دست آنان سپرده شده است.  

 

 برای دیدن این روستاها و گردشگاههای تفریحی و ورزشی باید از فشم عبور کرد.   

شهر: میگون 

 روستاهای شمالی: جیرود، درود، دربندسر، شمشک بالا، شمشک پایین، گاجره، دیزین روستاهای شمال شرقی: روته، آبنیک، زایگان، لالان، گرمابدر 

 پیستهای اسکی: شمشک، دربندسر، دیزین 

 غارها: غار هملون در اطراف میگون ، غار چاه زنجیر نزدیک میگون.  

آثار طبیعی ارزشمند: کوه خاتون بارگاه، گونه‌های گیاهی متنوع در لالان، کوه کلون بستک در شمشک. 

 مکان‌های زیارتی: امامزاده هایی در شمشک، لالان، میگون و دربند سر.  

بناها و آثار تاریخی: قصر کیهان ، قلعه استوار در میگون

آموزش قرآن

صفات حروف

صفات حروف بر دو قسم است. 1 - صفات اصلی (ذاتی) و که دارای متضاد است. 2- صفات فرعی صفاتی هستند که متضاد نداشته باشند.

ده صفت اصلی که دو به دو به هم متضاد هستند عبارتند از:

1 – استعلا  - استفال

2 – شِدَّه  - رِخوَه (رخاوه)

3 – اطباق – اِنفتاح

4 – جهر – همس

5 – اِذلاق – اِصمات

شش قسمت از این صفات کاربرد عملی دارند و چهار قسمت بعدی فقط برای یادگیری و اطلاعات لازم است. به عقیده استاد دو صفت اولی برای یادگیری کافی می باشد. که عبارتند از:

1 – استعلا: از علو می آید. به معنای برتری و بلندی است. در اصطلاح بالا آمدن ریشه زبان و پر حجم و درشت تلفظ کردن حرف است. انتهای زبان بالا می آید. این حروف عبارتند از:( ص – ض – ط – ظ – غ – ق – خ)

تذکرات:

-  در هنگام تلفظ حروف استعلا دهان تقریباً به شکل عمودی در می آید.

- اگر حروف استعلا "کسره" و" ای" داشته باشد، میزان درشتی آن کمتر خواهد بود.

- باید توجه داشته باشیم که اگر حروف استعلا و استفال در کنار یکدیگر قرار بگیرند، نباید بر یکدیگر تاثیر داشته باشند.

2 – استفال: از سَفَلَ آمده است.به معنای طلب پایین و پستی کردن است. در اصطلاح قرائت به حروفی که هنگام تلفظ انتهای زبان از سقف (کام بالا) فاصله داشته و در نتیجه آن حروف با صدای نازک و کم حجم تلفظ شود را حروف استفال گویند. غیر از هفت حروف استعلا مابقی حروف استفال هستند.در هنگام تلفظ آنها دهان به حالت افقی در می آید.

حقایقی از قرآن پای منبر حجة الاسلام حدائق (6)

 

پس از یک وقفه ای برای تعطیلات نوروزی جناب حجه الاسلام حدائق امشب بعد از نماز مغرب و عشا در جمع نمازگزاران مسجد جامع سعدی شیراز حاضر و به منبر رفت. ایشان در این تعطیلات موفق بودند سفر زیارتی به عراق داشته و نایب الزیاره مومنین باشند. قبل از عید صحبتهای ایشان در رابطه با توکل بود. امشب صحبتهایشان در چند محور و اصلی ترین موضوع ایشان در باره اخلاق در خانواده را شامل می شد. در رابطه با اخلاق سوالی را مطرح و از کسانی که در این زمینه توانایی دارند خواسته شد تا در این باره تحقیق کنند و برای هفته بعدی به ایشان تحویل بدهند.

عفت و پاکدامنی چه اثراتی در خانواده دارد؟

خلاصه بحث

اخلاق در جوک گفتن و خنداندن دیگران و معرکه گرفتن نیست. اینها شاد زیستن و شاد کردن موقتی است. انسان با اخلاق انسانی است که در زندگی به چند چیز آراسته باشد.  سوره نساء آیه 26 می فرماید: "یُریدُالله لِیُبَیِّن لَکُم وَ یَهدِ یَِکُم سُنَنَ الَّذینَ مِن قَبلِکُم وَ یَتوبَ عَلَیکُم وَللهُ عَلیمٌ حَکیم" خداوند می خواهد راه سعادت را برای شما بیان کند و شما را به آداب( و با اخلاق ستوده) آنانکه پیش از شما بودند(یعنی پیغمبران نیکان امم سابقه) رهبر گردد و بر شما ببخشاید و خدا دانا و به حقایق امور آگاه است.

1 -  انسان باید از غضب بیهوده دور باشد. غضب در جاهایی خوب و در جاهایی بد است. غضب و خشمی که برای رضای خدا باشد نیکو است. در برابر دشمنان اسلام و در برابر کارهای ناشایست باید برای خدا خشمگین شد. امام علی (ع) می فرمود: پیامبر در جنگ و در برابر دشمنان چنان خشمگین می شدند که هیچکس مانند او نبود. هر کس در جنگ نا امید می شد به پیامبر پناه می آورد. پیامبر مرکز مقاومت و انرژی در جنگها بود. برخی در منزل با خانواده خود چنان خشمگین می شوند که گهگاهی رشته زناشویی را پاره می کنند. انسان با اخلاق انسانی است که از غضبهای بی مورد دوری کند.

2 – انسان باید از حرام دوری کند. باید در زندگی دقت کرد که لقمه های حرام وارد سفره نشود. از مالهای شبهه ناک پرهیز کرد. اگر به آینده خودمان و اهلبیت خودمان اهمیت می دهیم باید مواظب اموالی که وارد زندگی خودمان می شود دقت داشته باشیم. لقمه حرام انسان را از معنویت دور می کند. سستی و تنبلی در عبادات ما وارد می شود. فرزندان ما را به گمراهی می کشاند. برخی از فرزندان معصومین هم در مسیر الهی قرار نگرفته بودند. همانند پسر نوح(ع) و دیگرانی که در برخی از اوقات افراد مومن را هم به شک وا داشته اند. روزی یک نفر از امام صادق(ع) پرسید چرا فرزند بعضی از معصومین هم به خطا رفته اند. امام در جواب فرمودند: شما از مال پاک ما استفاده می کنید و فرزندان پاکی به جامعه می دهید. گهگاهی از اموال ناپاک شما هم ما استفاده می کنیم و در قرزندان ما هم تاثیر می گذارد. داستان ابراهیم ادهم در مکه و در حال سعی و صفا و خوردن یک دانه خرمایی که از مغازه دارکه روی زمین افتاده بود و برگشت به بیت المقدس در طول 6 ماه و متوجه شدن از اینکه در عبادات سستی دارد. برگشتن این مسیر طولانی در آن زمان و رضایت گرفتن از وارثان پیر مرد خرما فروش و برگشتن به خانه و از نظر معنویت به دوران قبل رسیدن نمونه هایی از تطهیر جسم و روح با لقمه های حلال است.

3 – از شهوت دور بودن است. شهوت خوب است. باعث می شود که انسان ازدواج کند.باعث می شود که انسان تشکیل خانواده بدهد. شهوت در حد و اندازه و در راه سالم مصرف کردن خوب است. اما اگر کسی پیرو شهوات باشد و در این زمینه زیاده روی کند نتیجه معکوس خواهد شد.

4 – از گناهان کبیره دوری کردن است. خداوند در آیه 31 سوره نساء می فرماید : چنانچه شما از گناهان کبیره دوری کنید خداوند از گناهان دیگر شما چشم پوشی می کند.

5 – "وَسئَلوااللهَ مِن فَضله" از فضل خدا در خواست کنید نه از خلق تا به شما عطاکند.

در خیابان چمران روی یک تپه ای چندین سال است که مردم به اعتقاد اینکه روزی حضرت علی(ع) قدم گذاشته روزهای سه شنبه در هر فروردین ماه به آنجا می روند و نذر و نیاز می کنند. در گذشته فقط یکی از سه شنبه های فروردین هر سال را به آنجا می رفتند، اما اکنون این سه شنبه ها به هفت مرتبه ارتقا یافته است. سوال در این است که نگر حضرت امیر به ایران بیاید و بخواهد به یک جای مناسب برود آنجا کجاست؟ اطمینان داریم که به کوه چمران نمی رود بلکه پای در حرم حضرت شاهچراغ (ع) و یا سید علاء الدین حسین(ع) می گذارد. برخی هنوز نمی دانند علی بن حمزه در کجا مدفون است، اما سه شنبه ها را در چمران به دعا می پردازند. کاش فقط دعا می کردند. خبرنگاری تعداد زیادی عکس گرفته بود که خیلی عجیب بود. دیواری از تابوک ساخته شده و هر کسی با زغال عکس هر چیزی که دوست می داشت می کشید و اعتقاد داشت که تا سال بعدی بدست خواهد آورد. مثلاَ اگر کسی ماشین می خواست، عکس ماشین را می کشید. دختر ها عکس پسر را می کشیدند شاید تا سال آینده ازدواج کند. پسر ها عکس دختر ها را می کشیدند و به همین منظور و نیت بود. روی تمام بوته ها و چمن ها را با پاچه هایی گره زده اند. جایی قلوه های سنگ را روی یکدیگر می چیدند تا شاید گره از مشکلاتشان بر داشته شود. هر کس به مقدار مشکلی که داشت به همان مقدار هم سنگ روی سنگ می چید. سوال شد اگر اینها خرافات است پس چرا برخی به حاجات خودشان می رسند؟ در جواب باید گفت که اینها اعتقاد دارند. اینها حاجات اعتقادشان را می گیرند. آنها اعتقاد دارند که روزی حضرت علی(ع) به آنجا گذر کرد. آنها به عشق امام به آنجا می روند و نه چیز دیگری که همین موضوع اعتقادی است و آنها نتیجه را می گیرند. انسانها باید بدانند که تنها باید از خدا درخواست کنیم و از او چیزی بخواهیم.

عفت و پاکدامنی چه اثری در خانواده دارد؟

عفت و حیا

حیا ازدیدگاه علامه مجلسی تأثرنفس است ازامری که قباحت آن امربراوظاهرشود وباعث انزجاراوازآن عمل گردد.5

 

امیرالمؤمنین (علیه السلام) دریک تقسیم بندی حیارابه دوقسم تقسیم نموده است:

الف:  حیای ازخود

ب:  حیا ازخداوند تبارک وتعالی

 

حضرت می فرمایند : برترین حیا حیای تو ازخداست

 

یعنی اگرانسان زمانی که می خواهد مرتکب گناه شود یک لحظه خود را دربرابرخداوند مشاهد نماید ،حیانموده وآن گناه رامرتکب نخواهد شد ودرمورد اول می فرمایند : بهترین حیاحیای ازخودت است یعنی اندیشه کن که توخلیفه خداوند درروی زمین هستی ونباید به این امانتی که خداوند دراختیار توقرارداده خیانت کنی وبابی حجابی مرتکب گناه گردی ، بنابراین حیاباعث عفت وغلبه برشهوت می گردد ودرحقیقت قول امام علی (علیه السلام) که می فرمایند :

سبب العفة الحیا

سبب عفت حیاست به اثبات می رسد.

 

 

عفت و غیرت

غیرت نیز رابطه مستقیمی باعفت دارد به گونه ای که حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند : ارزش مرد به اندازه همت اوست وپاکدامنی وعفت اوبه میزان غیرت اوست.8

 

مردان باغیرت نه تنها خود باعفت هستند بلکه سعی برآن دارند تا خانواده وناموس خود راازچشم مردان نامحرم دورنگه داشته وباهدایت وراهنمایی خود موجب درامان ماندن خود وخانواده خود ازچنگال بی عفتی گردند.

  

عفت و کیاست 

کیاست به معنای تیزهوشی ودانایی فرد است  ویکی ازاخلاق بارزعفیفان وافراد باعفت می باشد. درروایت داریم: پاکدامنی خوی زیرکان است.

 

حضرت علی (علیه السلام) شخص زیرک را این گونه معرفی می نماید: زیرک کسی است که افسارشهوتش دراختیاراو باشد وازخواسته های ناروایش جلوگیری کرده، هنگام خشم خواسته دلش را سرکوب کند.11

 

 عفت و بصیرت: 

بصیرت نیز به عنوان یکی ازویژگی مهم اخلاقی رابطه تنگاتنگی با عفت دارد تا جایی که افرادی چون ابن سیرین فراست وهوشیاری فوق العاده درتعبیر خواب را درسایه عفت وپاکدامنی به دست می آورند.

 

رسول اکرم(صلی الله علیه واله) می فرمایند: دیدگان خود را ازنگاه به نامحرم بپوشانید ناآنچه را دیگران از دیدن آن عاجزند ببینید.

 

عفت و اخلاص: 

برجسته ترین مقامی که قرآن کریم برای یوسف(علیه السلام)اثبات می کند همانا مقام مخلص بودن اوست «انه من عبادنا المخلصین» وجالب این است که این مقام حضرت یوسف به واسطه عفت ومقاومت دربرابر خواسته عزیز مصر بود که خود قرآن قبل ازبیان اخلاص آن حضرت به آن اشاره می نماید.

 

 عفت و عشق:

عشق وعفت دو واژه مقدس هستند که وقتی درکنار یکدیگر قرارمی گیرند بر زیبایهای آن افزوده می گردد.عشقی که براساس عفاف وتقوا است واختصاص به زوجین دارد حتی در دوران پیری که شهوت خاموش است آنها را به یکدیگر پیوند می دهد وبرخلاف محیطهای  به اصطلاح آزاد که زن ومرد را به حال ابتذال در می آورند وفقط زمینه پیدایش هوسهای آنی وموقتی وهرزه شدن قلبها را فراهم می نمایند روزبه روز براین مودت وعشق زوجین افزوده می گردد .

 

لذا پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله) می فرمایند: کسی که عاشق شود ودر عشق خویش کتمان کند وعفت بورزد وبا این حال بمیرد ،اوشهید است.

 

 ترس و عفت: 

حضرت علی (علیه السلام) درنهج البلاغه یکی از خصلتهای نیک زنان را ترسو بودن آنان معرفی می نماید وعلت آن را چنین بیان می فرمایند : چون ترسان باشد ازهر چیزی که به آبروی او زیان رسانده فاصله گیرد.

 

استاد شهید مطهری ترس را در اینجا عفاف زن معرفی می نمایند وبراین باورند که عفت زنان همیشه مورد تجاوز مردان قرارمی گیرد ومزاحمت در امر عفاف بیشتر از طرف مرد می باشد لذا زنان درمواردی که عفت وپاکدامنی آنان در معرض خطر قرارمی گیرد باید رفتاری محتاطانه واز روی ترس داشته باشند تا آسیبی به آنان وارد نگردد.

 

 

حجاب تجلی اصلی عفاف: 

حجاب به عنوان تجلی اصلی عفاف نقش بسیار ارزنده ای در حفظ عفت فردی واجتماعی می تواند داشته باشد.

 

خداوند متعال درقرآن صریحاً بر حفظ حجاب امرمی فرمایند: و«ای پیامبر»به زنان باایمان بگو چشمهای خود را از«نگاه به نامحرم »فروگیرند ودامان خویش را حفظ نمایند وزینت خود را جز آن مقدار که نمایان است-آشکارنسازندو(اطراف)روسریهای خود را برسینه خود افکنند وزینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهران وسایر افراد محرمشان.

 

واژه زینت،هم شامل زینتهای اکتسابی مانند آرایشها ولباسها وزیورآلات می شود وهم شامل زینتهای طبیعی مانندصورت ،بازوان،سینه ،ومی گردد.

 

دراین آیه مبارکه به دوازه مورد که زنان واجب نیست خود را درمقابل آنان خود را بپوشانند اشاره گردیده است که تقریباً روشن است ونیاز به توضیح ندارد جزمورد (اونسائهنّ)که ازاین استثناء چنین فهمیده می شود که زنان مسلمان تنها دربرابر زنان مسلمان می توانند حجاب خود را برگیرند ولی در برابر زنان غیر مسلمان باید با حجاب اسلامی باشند.

 

فلسفه این حکم این است که ،از نظر اسلام برا ی هیچ زن مسلمان جایز نیست که زیبایهای زن دیگر را برای شوهر خود بیان کند وهمین حکم اسلامی ،زنان مسلمان را از توصیف زنان دیگر برای شوهرانشان بازمی دارد،ولی در مورد زنان غیر مسلمان چنین اطمینانی نیست زیرا آنها مسلمان نیستند تا به حکم اسلام،زیبایهای زنان را برای شوهرانشان بیان نکنند،ازاین روزنان مسلمان باید حجاب خود را در برابر زنان غیر مسلمان حفظ کنند.

 

 ضرورت حجاب: 

اما درضرورت لزوم حجاب می توان موارد زیر را بیان کرد:

 

الف: جلوگیری از اذیت دیگران

قرآن کریم وقتی مسأله لزوم حجاب را بازگو می کند ،علت وفلسفه ضرورت حجاب را چنین بیان می فرماید :

ذلک ادنی یعرفن فلا یوذین

برای اینکه شناخته نشوند ومورد اذیت واقع نگردند.

 

ب: امانت الهی

ازنظر قرآن زن امین حق الله مطرح است یعنی این مقام واین حرمت وحیثت را خدای سبحان که حق خود اوست به زن داده واز اوخواسته که ازاین حقش به عنوان امانت الهی محافظت نماید .یعنی زن باید کاملاً درک کند که حجاب او تنها مربوط به خود اونیست وحجاب زن حقّی الهی است.

 

ج: انگیزه فطری

فطرت به عنوان یک نعمت درونی وهمگانی دروجود انسانهاقراردارد وافراد بدون استثنا ازاین نعمت الهی برخوردارمی باشند .

 

قرآن کریم درترسیم چهره زندگی ادم وحوا پس ازتناول ازشجره منهیه می فرماید: چون  ازآن درخت تناول کردند ،زشتیهایشان (مانند عورت ودیگرزشتیهای پنهان)آشکارگردید وبرآن شدند که از برگ درختان بهشت خودرابپوشانند.

 

استاد جواد آملی می فرماید: سرعت درپوشیدن خود بابرگهای درختان بیانگرآن است که پوشش برای زن ومرد امرفطری وذاتی است وبشربرای پاسخ دادن به ندای فطری خود ناگزیرازپوشش است.

 

د: عقل

عقل سلیم مارابه پوشش وحجاب دستورمی دهد وآن رامایه کرامت وحفظ انحرافات وبیهودگی ها وپوچیها وموجب استواری انسان می داند وآنچه راکه باعث بی عفتی وپیامدهای شوم برهنگی می شود مذموم وناپسند می داند .

 

هـ: آرامش روانی

بنابرفرمایش آستاد مطهری ،اولین خاصیت حجاب وپوشش ،خاصیت روانی یعنی آرامش روانی است .

 

 حجاب و فرهنگ 

پوشش ظاهری هرانسانی بیانگراعتقاد درونی اوست وانسان مسلمان چون پوشش را وسیله ای برای پرستش حق وتقرب به او می داند ازاین روی لباسی می پوشد که خداپسند بوده ،بافرهنگ دینی واسلامی او سازگارباشد چراکه پوشش هرجامعه ای نشان دهنده فرهنگ آن جامعه ونشان دهنده شخصیت آنان می باشند .

  

حجاب و فعالیتهای زنان 

مسئله دیگری که دررابطه باحجاب مطرح می گردد فعالیت های اجتماعی زنان است .عده ای حجاب وحفظ عفت را مانع فعالیت های اجتماع زنان می دانند واین طرزتفکر غلط غرب به مامی گوید حجاب مانع رشد وترقی است تأیید می نمایند .

 

درحالیکه دراسلام شرکت زنان درمجامع برای رفع نیازمندیهای ضروری واحقاق حق  بلامانع می باشد چنانکه بانوی دو عالم حضرت زهرا (س) گاهاًبرای رفع نیازمندیهای خانه واحقاق حق خویش بارعایت کامل حجاب وعفت دربیرون ازخانه حضورمی یافتند .ودرانقلاب اسلامی ما هم زنان باحفظ حجاب وعفت می توانند درتمامی صحنه های اجتماعی حضوریافته وبه فعالیت بپردازند.

  

آیا حجاب محدودیت است ؟ 

شبهه دیگری که دشمنان اسلام به حجاب ما وارد می نمایند این است که می گویند .حجاب برای انسان محدودیت می آورد ومانع آزادی است .مابرخلاف بینش غرب براین باوریم که هرنوع محدودیتی که آدمی رابرای رسیدن به سرمنزل مقصود وفلاح ورستگاری یاری دهد عین آزادی ومطلوب است وطبق فرمایش حضرت امام (ره)زنان ماآزادی خودرا درپوششی که اسلام می گوید یافته اند.

 

 جلوه های بارز آیات عفت در قرآن 

درقران کریم به جلوه های بارزی ازعفت اشاره گردیده که مهمترین آنان عبارتند از:

الف :عفت چشم

درسوره نورآیات 31و30به آن اشاره گردیده است که: به مردان وزنان مؤمن بگوکه چشم ازنگاه به نامحرم فروببندید.

 

وامام سجاد (علیه السلام) دربیان حق چشم می فرمایند: حق چشم این است که آن رابه حرام ندوزی وجزآنجاکه عبرتی درکارباشد وبصیرتی افزاید یاعلمی بدست آورد، به کارش نگیری که چشم دریچه عبرت (قلب) است.

 

ب: عفت زبان

زبان ابزاری است که اگر برای خیرونیکی استفاده گرددشخص راحفظ کرده به بهشت می رساند واگربرای شروبدی استفاده گردد شخص را به هلاکت ونابودی می کشانده لذا خداوند درآیه 33احزاب خطاب به همسران پیامبر(صلی الله علیه وآله و سلم)می فرمایند : باصدای نرم به گونه هوس انگیزسخن نگوییدکه بیماردرلان درشما طمع کنند (بلکه)برخوبی وشایستگی سخن بگویید.

 

ج: عفت بطن

علمای اخلاق فوائد زیادی برای گرسنگی وسبک بودن شکم بیان داشته اند که عبارتند از: صفای قلب ، رقت قلب ، انکساروتواضع دربرابرپروردگار، فراموش نکردن گرسنگان ، دوری ازگناه ، دفع خواب ودوام بیداری ، سهولت عبادت، سلامتی بدن،....

 

قرآن کریم درآیه 60سوره بقره می فرمایند : وگفتیم ازآنچه خداوند روزی شما ساخته بخورید وبیاشامید ودرزمین به فتنه وفساد انگیزی نپردازید.

 

د: عفت درراه رفتن

چگونگی راه رفتن وقدم برداشتن دردین مبین اسلام بسیارحائز اهمیت است به طوری که خداوند درآیه 31نورزنان را مخاطب قرارداده می فرمایند: «زنان به منظورآشکارساختن زینتهای پنهان خود ، پای برزمین نکوبند.»

 

دراین آیه مبارکه خداوند ازهرگونه راه رفتن که زمینه توجه مردان را ایجاد  می کند نهی می فرماید همچنین این نکته رامی توان ازآیه بدست آورد که وقتی آشکارساختن صدای پا زینت وحرام باشد قطعاً آشکا رساختن موضع زینت یعنی پاها نیز حرام می باشد.

 

ر: عفاف درخانواده

برای اینکه مایک خانوده عفیف داشته باشیم قرآن کریم دو راهکار درسوره نور آیات 58و59 ارائه داده است . 

1-   اجازه ورود به اطاق والدین درسه وقت ازشبانه روز.

2-   ابرازمحبت به یکدیگردرخانواده .

آیه می فرماید : ای کسانی که ایمان آورده اید باید بردگان شما وهمچنین کودکانتان که به حد بلوغ نرسیده اند درسه وقت ازشما اجازه (ورود)بگیرید .قبل ازنمازفجر،درنیم روزهنگامی که لباسهای خودرابیرون آورده اید وبعد ازنمازعشاء،این سه وقت مخصوص برای  شماست ،…وبه گرد یکدیگربگردید وباصفاوصمیمیت به یکدیگرخدمت نمایید.) خداوند این چنین آیات را برای شما بیان می کند وخداوند دانا وحکیم است.

هـ: ازدواج سنگرعفاف

یکی ازغرائزطبیعی هرانسانی غریزه جنسی است که باید به طورطبیعی وشرعی ارضاشود وگرنه طغیان کرده وبسیاری ازانسانها رابه بسوی بی عفتی سوق می دهد ،طریق طبیعی ومشروع ارضای آن،همان ازدواج است .قران می فرمایند : والبته باید مردان بی زن وزنان بی شوهروکنیزان وبندگان خودرابه نکاح یکدیگردرآورید اگرفقیرند خداوند به لطف خود آنان رابی نیازخواهد فرمود که خداوند به احوال آگاه ورحمتش وسیع است وآنانکه وسیله ازدواج ندارند باید عفت پیشه کنند تاخدا آنها رابه لطف خود بی نیازگرداند.23 وپیامبر(صلی الله علیه واله)می فرمایند: بدترین شما افرادی هستید که ازدواج نکرده اند.

شهادت جانباز هشت سال دفاع مقدس علی بابایی

شهادت هنر مردان خداست 

 شهادت جانباز هشت سال دفاع مقدس شهید علی بابایی

جانباز عزیز برادر ارجمند بسیجی علی بابایی پس از سالها تحمل درد و رنج در تاریخ ۱۲/۱/۹۰ در بیمارستان ساسان تهران شربت شهادت نوشید و به جمع یاران شهیدش پیوست . 
 
شهادت برادر علی بابایی را به پیشگاه مقام معظم رهبری و ملت ایران و همچنین مردم شهید پرور امامه و خانواده محترم آن شهید تبریک و تسلیت عرض می نماییم.  
روحش شاد و یادش گرامی و راهش پر رهرو باد