شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده
شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده

اجرای تعزیه امام حسین (ع) در شهرستان خرامه

     امروز با دعوت قبلی از اهالی و شورای اسلامی شهرستان خرامه، با یک دستگاه اتوبوس به محل اجرا که در هنرستان شهید مطهری بود، رفتیم و تعزیه امام حسین (ع) را اجرا کردیم. البته به خاطر تاسوعا هیئات سینه زنی و زنجیر زنی هم در معابر و میادین حضور پر شوری داشتند. با قرار دادن دو دستگاه باربر تریلی در کنار هم جایگاهی درست کرده بودند. به سرعت تمامی بساط تعزیه فراهم و بچه ها هم سنگ تمام گذاشته بودند. البته به لحاظ سنگینی نسخه و ورود به نماز ظهر تعزیه تمام و کامل اجرا نشد و خیلی از نسخ مربوطه حذف شده بود. با پایان تعزیه بچه ها نماز خواندند و ناهار را میهمان جناب آقای کشاورز از اعضای شورای شهر بودیم. در این برنامه جا دارد از زحمات جناب آقای کشاورز و خانواده محترم ایشان تقدیر و تشکر کرد.

     جناب آقای فرهنگی امام جماعت مسجد جامع سعدی در یک صحبت کوتاه در فرهنگسرای طاووسیه سعدی به درستی اشاره کرده بودند که تمامی این سینه زنی و زنجیر زنی و عزاداری به خاطر آن است که تمرینی باشد تا اگر امام زمان (عج) ظهور کردند ما دوباره در لشکر ابن زیاد قرار نگیریم. دوست را از دشمن تشخیص داده و با چشمان باز به استقبال امام برویم. امروز سکان دار این کشتی مقام معظم رهبری هستند که تا ظهور آن حضرت به نیابت فرماندهی می کنند.

عبدالله عفیف

     بعد از واقعه ی عاشورا ابن زیاد در مسجد کوفه از شجاعتش در جنگ کربلا سخن می گفت. عبدالله عفیف مرد نابینایی که به اباعبدالله الحسین (ع) ارادت خاصی داشت، با شنیدن یاوه گویی های این زیاد از کوره در رفت و شروع به ناسزاگویی های ابن زیاد کرد. ابن زیاد از این برخورد خشمگین می شود و دستور قتل او را صادر می کند. وقتی عبدالله عفیف به خانه می رسد، سربازان ابن زیاد خانه اش را محاصره و ابتدا دخترش را که در دفاع پدرش آمده بود به شهادت رسانده و سپس او را در محاصره می گیرند. عبدالله با آن که نابینا بود، اما شجاعت جنگیدن داشت و شمشیرهایی از اطراف به سمت دشمن پرتاب می کرد. بالاخره در چنگ دشمن اسیر می شود. او از سربازان ابن زیاد درخواست می کند قبل از شهادتش او را نزد ابن زیاد ببرند تا مطلبی را به او بگوید. سربازان او را به نزد ابن زیاد می برند. او از ابن زیاد می خواهد تا مطلبی را در گوش او به صورت پنهانی بگوید. ابن زیاد هم قبول می کند. هنگامی که ابن زیاد گوشش را نزدیک صورت عبدالله می رساند، او با دندان هایش گوش این زیاد را گاز گرفته و به این طریق خشم و نفرت خودش را نسبت به ابن زیاد اعلام می دارد. پس از این واقعه است که ابن زیاد از سربازانش می خواهد که او را به شهادت برسانند.

     دیشب تعزیه ی عبدالله عفیف توسط گروه تعزیه ی چهارده معصوم (ع) شیراز به نمایش گذاشته شد. در این تعزیه افراد ذیل نقش داشته اند:

- حاج علی اصغر علی ویسی شبیه خوان عبدالله عفیف

- حاج عبدالصمد فهندژ سعدی شبیه خوان ابن زیاد

- شجاع علی پور شبیه خوان اشعث

- اشکان شاه محمدی شبیه خوان دختر عبدالله

- قاسم فهندژ سعدی سیاه لشکر

- مجتبی فهندژ سعدی سیاه لشکر

- مسعود فهندژ سعدی تدارکات

- احمد رضا علی ویسی جامه دار

مراسم افتتاحیه ی تعزیه چهارده معصوم (ع) در ورود به محرم الحرام 92

     این مراسم با دعوت قبلی از طرف گروه تعزیه چهارده معصوم (ع) شیراز – سعدی در تاریخ یکشنبه 12/8/92 در مکان سالن فرهنگسرای طاووسیه برگزار شد. حضور معنوی مردم از جمله بزرگان و معتمدین شهرک سعدی شور وصف ناشدنی به مراسم بخشیده بود. در این مراسم برنامه های ذیل به اجرا درآمد:

 - قرائت کلام الله مجید توسط نوجوان اکبرآبادی

- سرود جمهوری اسلامی ایران

- خوش آمد گویی توسط حاج عبدالصمد فهندژ سعدی

- نماهنگ تصویری از مراسم اجرای تعزیه در سنوات قبل

- سخنرانی

- اجرای مراسم نمادین به سر گذاشتنن عمامه روی سر شبیه خوان امام (ع)، باز کردن پرچم ابالفضل العباس (ع) و تحویل دادن به شبیه خوان حضرت عباس (ع)، تجهیز خود و شمشیر به تن مخالف خوانان از جمله برنامه هایی بود که توسط تعدادی از معتمدین و بزرگان محلی انجام شد.

- در انتها گوشه ای از چاووش خوانی توسط جمعی از شبیه خوانان به اجرا درآمد.

     اجرای تعزیه هر شب راس ساعت 30/19 در سالن فرهنگسرای طاوووسیه برگزار می شود.              

خانه ی تعزیه ی استان فارس

      بالاخره خانه ی تعزیه با تمام پیچ و خم های اداری اش مجوز ساخت دریافت کرد. اگر چه شهردار هنوز در آخرین امضاء تردید و دودلی دارد، اما کلنگ آن زودتر از امضاء بر زمین زده شد. خیلی ها می خواهند در ساختن این خانه شریک شوند. از مومنین خارجی گرفته تا خیرین داخلی همه و همه آستین بالا زده اند و اعلام آمادگی کردند. امید داریم سال آینده تعزیه ی چهارده معصوم (ع) شیراز در مکان خانه ی تعزیه اجرا  شود.