شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده
شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده

حضرت آیت‌الله حاج سید نورالدین حسینی‌ هاشمی‌

حضرت آیت‌الله حاج سید نورالدین حسینی‌ هاشمی‌ معروف‌ به‌ آیت‌الله شیرازی‌  

 

                                                              

عموهای بزرگوار من مرحوم حاج خداخواست و کربلایی محمد فهندژ سعدی و فرزندان برومند آن ها از جمله حاج اسلام همواره در باره حضرت آیت الله حاج سید نورالدین حسینی هاشمی و تشکیل حزب برادران در قریه سعدی شیراز صحبت هایی داشتند. نقل صحبت های ایشان و چگونگی تشکیل حزب برادران در شهرک سعدی را در مجموعه تحقیقی "گذری بر تاریخ و جغرافیای شهرک سعدی شیراز" به اختصار آورده ام، اما به مناسبت سالروز وفات آن فقید سعید مختصری از زندگی نامه آن بزرگوار را در این وبلاگ قرار می دهم. دیروز هم برای قرائت فاتحه بر سر مزارش حاضر شدم و نماز مغرب و عشا را هم در مسجد نور واقع در گود عربان که مزار خاندان حسینی در آن مکان قرار دارد به جماعت خواندم.

حضرت آیت‌الله حاج سید نورالدین حسینی‌ هاشمی‌ معروف‌ به‌ "آیت‌الله شیرازی‌" از مراجع‌ طراز اول‌ ایران‌ و مؤسس‌ حزب‌ "برادران‌ شیراز" بود که‌ زندگی‌ پرشور و مساعی‌ جاودانه‌ی‌ آن‌ فقیه‌ فرزانه‌، سرفصل‌ زرینی‌ از مبارزه‌ی‌ علما با استعمار به‌ شمار می‌رود. آیت‏الله سیدنورالدین حسینی الهاشمی، در ماه رجب سال 1312 ق (1274 خورشیدی) به دنیا آمد و ایام کودکی را در شیراز به سر برد.

وی پس از کسب فیض از علمای بزرگوار شیراز از جمله آیات عظام ابراهیم محلاتی و سیدعلی کازرونی در سنین نوجوانی به نجف اشرف مشرف شد و در محضر استادان همچون آیت‏الله سیدمحمد کاظم طباطبایی یزدی و آیت‏الله آقا ضیاء‏الدین عراقی و آیت‏الله نایینی و آیت‏الله سیدابوالحسن اصفهانی و آیت‏الله شیخ محمد کاظم شیرازی و آیت‏الله شیخ محمدتقی حائری شیرازی و آیت‏الله شیخ فتح‏الله نمازی شیرازی کسب فیض کرد و پس از طی مدارج عالی علم و اجتهاد در سال 1305 خورشیدی به شیراز بازگشت.

وی علاوه بر داشتن مقام رفیع اجتهاد به زبان‏های انگلیسی و فرانسه آشنا بود و در امور اجتماعی و حکمت عالی ید طولایی داشت ... با آن که اوقات شبانه‌روزی خود را وقف درس و بحث و خدمت عامه کرده بود باز دست از تألیفات مفید نکشیده و در این راه نیز توفیق یافته است.

فعالیت‏های سیاسی و اجتماعی آیت‏الله سید نورالدین شیرازی بین سال‏های 1305 تا 1335 خورشیدی باعث شد از او به عنوان یکی از مؤثرترین چهره‏های روحانی فارس و جنوب ایران یاد شود.

وی از بنیانگذاران حزب برادران بود که با رضاشاه و عوامل‌استعمار مبارزه کرد.

کتاب های ایشان عبارت‌اند از: «سالنامه‌ی‌ حزب‌ برادران‌»، «کتاب‌ کسر کسروی‌» و «کتاب‌ اسلام‌ و جهان‌ امروز».

آن‌ بزرگوار در سال‌ ۱۳۳۵ ش‌ به‌ طرز مشکوکی‌ درگذشت‌. مقبره آیت‌الله سیدنورالدین حسینی الهاشمی، با نام آرامگاه نور در محله گودعربان شیراز واقع شده است.

نظرات 4 + ارسال نظر
علیرضا نجابت پنج‌شنبه 24 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 20:18

سلام به اونایی که حقیقت را مثل خورشید میبینن و نور را آنچنان که هست تعریف میکنند ، دوستان در این پیج در اوج غفلت واشتباه هستند ایشان به زبان عربی هم مسلط نبودند تا چه رسد به سه زبان زنده دنبا ، آقا هر کی خوب بود دلیل نمیشه که ببرینش بالا تا حد اعلا .

سلام و وقت بخیر دوست عزیز و مومن
احتمالاً از فرزادزادگان نجابت بزرگ هستید. من در این مورد نوشتم که آشنایی به زبان فرانسه و انگلیسی داشت. ننوشتم که مسلط بود. ما همه به زبان انگلیسی آشنایی داریم. همانگونه که به زبان عربی آشنا هستیم. آشنایی دلیل بر تسلط نیست. از این که انتقاد کردید متشکرم. اگر اطلاعات جامعی از ایشان دارید برایم بنویسید تا دیدگاهم را کاملتر کنم. با تشکر

علی چهارشنبه 7 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 09:29

یادتان رفته با دولت مصدق مخالفت میکرد و موقع ۲۸ مرداد در مسجد وکیل از کودتاگران حمایت کرد.

محمد چهارشنبه 12 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 10:26

معروف به سید انگلیسی بود . و مورد تنفر مردم

سید عباس راعی یکشنبه 8 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 00:09 http://raee abbas@yahoo.com

بإسلام
زمان فوت ایشان هشت ساله بودم
وانچه از انزمان بیاد دارم در مسجد وکیل نماز جماعت برگرده میشد و صحن مسجد پر میشد از جمعییت نماز گذار که نماز خود را به ایشان اقتدا میکردند و روز تشییع ایشان حضور داشتم و جمعییت زیادی حضور داشتند و با اینکه بچه هشت ساله ای بودم متوجه ارادت مردم میشدیم هر چند مرحوم پدر و مادرم از فضل ایشان زیاد صحبت میکردند و زمان وفات شائع بود که انگلیسی ها ایشان را کشتند روحشان شاد است
در ضمن برادر ایشان حاج سیدصدرالدین نام داشت

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد