شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده
شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده

اجرای تعزیه ی حضرت علی اکبر (ع) توسط گروه جوانان

دیروز به مناسبت فرا رسیدن اربعین اباعبدالله (ع)با دعوت قبلی مدیریت و اعضای انجمن اولیا و مربیان دبیرستان شهید مطهری ناحیه چهار آموزش و پرورش شیراز تعزیه حضرت علی اکبر (ع)را در محوطه ی دبیرستان اجرا کردیم که مورد استقبال خوبی هم قرار گرفت.

در این اجرا که از قبل با واحد نوجوان و جوان گروه تعزیه ی چهارده معصوم (ع) شیراز سعدی قسمت هایی از تعزیه حضرت علی اکبر (ع) تمرین شده بود، توانستیم تا حدودی به اهداف خودمان نزدیک شویم. از جمله اهداف گروه عبارت بودند از:

-فرصت دادن به نوجوانان و جوانانی که همواره در گروه فعالیت داشتند و هیچگاه پیش نیامده که به صورت مستقل خودنمایی کنند و استعدادهای خودشان را ظهور و بروز کنند.

- ایجاد ارتباط بین مخاطب (دانش آموزان) و اجرا کنندگان که خودشان هم از همین سن و سال بودند.

- جالب توجه در این بود که گروه موسیقی هم از جوانان استفاده شده بود.

اگر چه ضعف هایی هم وجود داشت اما به نظر می رسید که این ضعف ها برای مخاطبان قابل لمس نبود و خودمان از آن آگاهی داشتیم که همین خطاها باعث می شود تا افراد با تجربه بشوند. 

سال ها باید که تا یک کودکی از روی طبع / عالمی گردد نکو یا شاعری شیرین سخن

در این تعزیه افراد ذیل حضور داشتند.

انبیاء خوانی توسط: مهران فهندژ سعدی (شبیه خوان امام)، حسین (پویا) فهندژ سعدی (شبیه خوان حضرت علی اکبر (ع)، محمد رضا ترابی (شبیه خوان سکینه)

اشقیا خوانی توسط: مجتبی فهندژ سعدی (ابن سعد)، قاسم فهندژ سعدی (شمر)، رضا قشلاقی فر (لشکر)، جاریه الرسول (لشکر)

گروه موسیقی توسط: حسن فهندژ سعدی (شیپور)، سید حسین حسینی (ضرب)، حسین سرطاوی (طبل)

فیلمبرداری: محمد فهندزی سعدی

در این تعزیه سعی شده بود به لحاظ صغر سنی بچه ها و همچنین مخاطبان نسخه ی اصلی تعزیه را کوتاه کنیم.در این مجموعه از قسمت های اجازه گرفتن، کفن پوشی، رجز خوانی و شهادت حضرت علی اکبر (ع) استفاده کردیم. در برخی از نسخ تعزیه مشاهده می شود که عبارات قابل هضم برای افراد عامی و عادی نیست. با توجه به اینکه بیشتر مخاطبان تعزیه هم تشکیل می شوند از افراد عامی، به نظر می رسد که بایستی نسخه ها بازخوانی و کلمات نامفهوم حذف شود.در برخی از کلمات مشاهده می شود که هیچ سنخیتی با تعزیه و عاشورا و کربلا ندارد. همانند اینکه در برخی از جملات کلمه "طپانچه" وجود دارد.نمی دانم کلمه ی طپانچه در زمان عاشورا معانی دیگری داشت و یا اینکه شاعران و کسانی که شعر ها را سینه به سینه حفظ می کردند اضافه نمودند.در برخی از نسخ در بحر طویل حضرت عباس (ع)و شمر ملعون و قتی که می گوید لشکر زختا و ختن و چین و زماچین ... در ادامه تهران هم وجود دارد.باید توجه داشت که تهران از دوران قاجاریه معروف شد و این شهر در زمان کربلا معروف نبود که در بحر طویل آورده شده است.با توجه به این مطالب باید نسخه ها توسط افراد متخصص اصلاح و در صورت نیاز جایگزین شود به طوری که به اصل داستان لطمه وارد نشود. در برخی از گفتگوها و یا تک خوانی ها به علت طولانی بودن حوصله ی مخاطب را هم سر می برد.امروزه باید به این مسایل هم دقت کرد.اگر امکان دارد موارد طولانی را حذف و باز بایستی طوری قیچی بشود که به اصل داستان لطمه وارد نشود.

جا دارد از مدیریت، انجمن اولیا و مربیان، دبیران، و کلیه کارکنان و دانش آموزان مدرسه ی شهید مطهری کمال تقدیر و تشکر بعمل آید.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد