شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده
شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده

باز بیمو هفته ی دفاع مقدس

  

جولو جولو هفته ی دفاع مقدس گرامی باد 

 

جُولو جُولو سالروز هفته دفاع مقدس رِ به همه ی هم کیشون و هم طایفم تبریک عرض کُمَه. هفته ی دفاعی مقدس که یاد اُورنَه جنگی نابرابرِ که یِه طرف دُشمِن با تَمومیِ ظلم و ستمی که رِوا داشته و یِه طرف ایرونی که تازِه انقلاب هاکُردَه. خاصیتِ این جنگ، اینِه بِیِه که دوسُّ و دُشمِن مشخص بوِیَّه. میگون دی همچون همه ی شهرا و روستاهای ایروون در این دفاع نقشی قابل توجهی داشتِه. شهیدون، جانبازون، آزادِگوُن و ایثارگروُن میگونی، نُشون دهندِ ی این انگیزِه بِرای دفاع از سرزمین و لبیک بوتَن به فرمونِ پیر مرادِمون حضرت امام خمینی (ره) بِیَه. اَمروزَه واقعاً جای شهدامون خالی یَه. شهدایی که هر کدومشون یِه دنیا خاطره از جنگ و دفاع مقدس رِ در ذِهنِمون تداعی کُندَه. اگر چه هر سال در این ایام از شهیدون و دفاع مقدس یاد کُمی، اما اینَه رِ باید خوب به خاطِر بسپاریم که باید در تمامی روزها یاد اوناهان رِ گرامی بِداریم. اِما نباید با یک سخنرانی و یک مداحی و سرود و پذیرایی در چنین ایامی فقط از اوناهان یاد کنیم، باید راه شهیدون رِ در تِمامی زندگیمون پیاده کنیم. از پر افتخارترین و مقدس ترین برگ تاریخ میگون، بَتومی از حضور تِمامی مردم میگونی در انقلاب یاد هاکُنیم. یادی که هیچگاه فِراموش نَوونَه. بَتومی از حضور یکپارچه زن و مرد و پیر و جوونی که در به ثمر رساندن انقلاب اسلامی سال 58 نقشی داشتِنِه یاد هاکُنیم. مِن افتخار کُمَه که میگونی هَسِّمَه. مِن افتخار کُمبه که آباء و اجداد میگونی مِن، به مِن درس درستی و شجاعت رِ یاد هدانَه. مِن افتخار کُمَه که با شهیدون میگونی، دوست، همکلاس، آشنا، فامیل و همکیش بِیمَه. شهیدون میگون مثل همه شهیدون ایروون و اسلام ستارگوُنی هَسِّنَه که آسِمونِه میگون و ایرونَه چُشمَک زندِنَه. باید خِدا قُوَت و دست مریزاد به خانوادِه ی شهدا بوتَن که چنین فرزندونی را در خُنَشوُون پرورش بِدانَه.     

 

 

 

 

 مِن از تموم کِسونی که در میگون زحمت کَشنِنَه و برای شهیدون مراسم گیرنِنَه تقاضا کُمَه که بِرای کف سازی مِزار شهدا فکری هاکُنَن. اگر چه شهیدون میگون در سه جا مِزار دارنِنَه، یکی شهید حمزه کربِلایی محمد میگونی که در کَلِه خاک سَر مزار دارنِه و تعدادی هم در بهشت زهرای تِهرون مِزار دارنّنَه. بهشت زهرا مشکلی نِدارنَه، اما اوناهانی که در میگون مِزار دارنِنَه یِه صِفایی به مِزار و سنگ قبرها هادَن. سنگ ها چون خودشون خاطِرَه هسِّنَه به تَرکیبِش دس نَزِنَن، اما به گونَه ای کف سازی هاکُنَن که این سنگ ها به هم نخورِه.    

                            خدا قوت، یاد شهیدون رِ گرامی بِداریم.   

با توجه به اینکه در حال حاضر به خاطر اینکه مدارس موظفند دانش آموزان را به زبان فارسی آموزش بدهند و دانش آموزان هم به همین زبان صحبت می کنند و همچنین بیشتر برخوردهای اداری و مکاتبات و صحبت های شفاهی هم با زبان فارسی صورت می گیرد، حال اگر فرصتی دست بدهد و بخواهیم مقداری به زبان میگونی صحبت کنیم، چقدر از لغات میگونی در محاوره های ما کاربرد دارد. تعداد لغاتی  در این متن ارائه شده نشان می دهد که در عصر حاضر اگر به زبان میگونی صحبت کنیم، از بین واژگانی که در زندگی روزمره با آن محاوره می کنیم، چند مورد از واژه ها یا لغات صرفاً میگونی به صورت مرتب استفاده می شود. حال اگر همین متن ها و نوشتارهای میگونی را جمع آوری نکنیم، مسلماً در سنوات بعدی از این مقدار هم چیزی باقی نخواهد ماند.

نظرات 2 + ارسال نظر
mandana چهارشنبه 29 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 15:48 http://www.bia2bid.orq.ir

سلام
خسته نباشی
وبلاگ خوب و با ارزشی داری من که لذت بردم
اگر دوس داشتی شما هم به من سر بزن و با نظر دادن و لینک کردن ازم حمایت کن و بگو تا منم لینکت کنم

و لطفا بگو به چه عنوانی لینکت کنم
مرسی

http://bia2bid.ir
مزایده آنلاین

نبی الله محمد صالحی شنبه 1 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 15:42 http://darbandsar88.blogfa.com/

سلام سعید جان

از اینکه به این زیبائی این مطلب هفته دفاع مقدس به زبون محلی بنویشتی ازت خیلی ممنون نمه و همیشه تنر دعا کمه امید وارمه که موفق بویی التماس دعای خیر

زنده نگه داشتن یاد شهدا از شهادت کم نیست پس ای دریا دل از شهدا بنویس

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد