ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
شخصیت فضل و فتاح در تاریخ اسلام
در جلسه هفته گذشته تعزیه قرار بود تعزیه فضل و فتاح مورد کالبد شکافی قرار بگیرد. ابتدا جناب شجاعی در این زمینه فرمودند: که من هر چه در کتابهای تاریخی دنبال چنین اسمهایی گشتم نتوانستم بیابم. از روحانیون محل پرسیدم آنها هم اظهار بی اطلاعی نمودند. بالاخره با یک روحانی از قم که از دوستانم بود تلفنی صحبت کردم و ایشان گفتند: یک چنین نمونه ای در دوران امام علی (ع) وجود داشت. در ادامه جناب عبدالصمد فهندژ گفتند که فتاح همان قنبر غلام امام علی هست. ایشان وقتی به سن جوانی می رسند از دختر عمویش اشکبوس خواستگاری می کنند. اشکبوس با شرطی جواب مثبت می دهد. آن هم کشتن امام علی (ع) و آوردن سر او برایش بود. فتاح هم قبول می کند و راه کوفه را در پیش می گیرد. در راه به نزد علی (ع) می رسد و از او سراغ امام علی (ع) را می گیرد. امام علی (ع) در جواب به ایشان می گوید علی هم یک کسی همانند من است.با او چه کار دارید.در همین دیدار وقتی کرامات آن امام را می بیند از کردارش پشیمان می شود و به دین اسلام وارد می شود.
بقیه در ادامه مطلب
کالبد شکافی تعزیه فضل و فتاح
شخصیت فضل و فتاح در تاریخ اسلام
در جلسه هفته گذشته تعزیه قرار بود تعزیه فضل و فتاح مورد کالبد شکافی قرار بگیرد. ابتدا جناب شجاعی در این زمینه فرمودند: که من هر چه در کتابهای تاریخی دنبال چنین اسمهایی گشتم نتوانستم بیابم.از روحانیون محل پرسیدم آنها هم اظهار بی اطلاعی نمودند.بالاخره با یک روحانی از قم که از دوستانم بود تلفنی صحبت کردم و ایشان گفتند:یک چنین نمونه ای در دوران امام علی (ع) وجود داشت. در ادامه جناب عبدالصمد فهندژ گفتند که فتاح همان قنبر غلام امام علی هست. ایشان وقتی به سن جوانی می رسند از دختر عمویش اشکبوس خواستگاری می کنند. اشکبوس با شرطی جواب مثبت می دهد. آن هم کشتن امام علی (ع) و آوردن سر او برایش بود. فتاح هم قبول می کند و راه کوفه را در پیش می گیرد. در راه به نزد علی (ع)می رسد و از او سراغ امام علی (ع) را می گیرد. امام علی (ع)در جواب به ایشان می گوید علی هم یک کسی همانند من است. با او چه کار دارید. در همین دیدار وقتی کرامات آن امام را می بیند از کردارش پشیمان می شود و به دین اسلام وارد می شود.
آنچه خودم در سایتها جستجو کردم چنین آمده است:
شرط مسلمان شدن |
فردی بود به نام فتاح که پدرش پادشاه حبشه بود. وقتی پدرش از دار دنیا رفت عمویش به نام اشکبوس حکومت را به دست گرفت و چون فتاح کوچک بود، نتوانست کاری انجام دهد، تا اینکه به سن جوانی رسید. او بسیار دلاور شجاع بود ودختر عموی خویش را می خواست. پادشاه به او گفت: مهر دخترم سر علی بن ابیطالب است... |
اگر با اشقیاء شروع شود ریتم ورود با مثنوی باشد.قانون موسیقی به گونه ای باشد که با موسیقی شروع کرده و نوا را در ذهن تداعی کند.. وقتی گوشه ای را یاد گرفتیم باید شروع، اوج و فرود به نحو احسن باشد. هرگاه نفر قبلی می خواند نفر بعدی باید بهتر از قبلی بخواند. در این موسیقی ابتدا با گوشه هایی از مثنوی خوانده می شود. اگر بخواهیم نشانه هایش را فراموش نکنیم باید بیتی همانند این شعری که استاد شجریان خواندند در ذهن داشته باشیم. "چند خوری چرب و شیرین از طعام" و یا اینکه "بوی جوی مولیان آید همی"
آیا تمام تعزیه با گوشه های مثنوی خوانده می شود؟ خیر در این تعزیه دستگاههایی از بیات، همایون و اصفهان هم خوانده می شود.
هاتف همان شخصی که پیغام می آورد. اینها باید با صدای غرا از غیب خوانده شود. همیشه هم در غیب نیست، می تواند اگر امکانات باشد حضور فیزیکی هم داشته باشد.
ای وصالت آرزوی عاشقان
وی خیالت پیش روی عاشقان
هر کجا کرد از نظر از هر چه هست
جلوه ای از روی زیبا بی تو هست
قسمتی از نسخه پیغمبر (ص)
امشب عجب شبی است که شامش سحر شود
ریش علی خضاب و خوناب سر شود
امشب نشسته زینب از وصل باب شاد
فردا به روی نعش پدر نوحه گر شود
امشب حسین و حسن خوش دلند و صبح
خاک عزا به فرق شبیر و شبر سوا
کلثوم امشب دیگر از وصل خوش است
فردا به ماتم پدرش نوحه گر شود
یا علی سربند بر زانویم تو از کرم
دیده بگشا یا علی، پیغمبرم
*****
السلام ای تو علی مرتضی
دان خبر دارم ز حالت سر به سر
لعنت حق بر گروه مشرکین
از یتیمان حسین یادی نما
رو بخواب این دم تو ای روح روان
تو به فردا شب بیایی میهمان
*******
قسمی از نسخه امام علی (ع)
بسم الله الرحمن الرحیم
نصر من الله و فتح قریب
حمد پروردگار لم یزلی
فتح هر جنگ شد به دست علی
ای کریم خداوندگار لم یزلی
که سوختم ز فراق محمد عربی
غم فراق رسول امین فکارم کرد
فلک ز درد جدایی بی قرارم کرد
به آن خبر که به من داد شافع فردا
نتیجه می دهد امشب مرا به حکم خدا
همین شب است که طفلان من یتیم شوند
یتیم و بی کس و الیم شوند
****************