شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده
شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده

دخل

دخل 

 لغت نامه را باز نکردم تا ببینم کلمه دخل به چه معناست.اما همین را می دانم که دخل به محفظه ای گفته می شودکه در زیر پیشخوان و درست در قسمت جلویی مغازه و مابین فروشنده و خریدار قرار می گیرد.فروشنده هنگام دریافت و پرداخت وجه و در واقع بده بستانهای نقدی خود را از طریق دخل انجام می دهد.دخل در روزگاران گذشته از یک اعتبار و تقدس خاصی برخوردار بود.کاسب محل صبح زود، با ذکر بسم الله الرحمن الرحیم درب مغازه اش را باز می کرد و دعا می کرد که اولین مشتری اش آدمی با برکت باشد.اولین مشتری که به مغازه اش وارد می شد، از او سوال می کرد که دستت چطور است.یعنی برکت دارد یا ندارد. اگر جوابش مثبت بود پولش را می گرفت و به عنوان تبرک و برکت با گفتن ذکر بسم الله در درون دخل قرار می داد.اگر از مشتری جواب منفی می گرفت پولش را داخل دخل قرار نمی داد تا اولین پول با برکت که به "دشت" معروف بود بگیرد و سپس آن پول را قاطی پولهایش می کرد. جالب تر از همه در آن بود که هیچ مشتری دروغ نمی گفت.اگر مشتری تصمیم داشت جنسی را نسیه خریداری کند، فروشنده می گفت: صبر کن تا دشت کنم و سپس شما نسیه ببرید.در گذشته های دور به طرق مختلف پولهایشان را از چشم دیگران مخفی می کردند تا مورد سوء استفاده دزدان قرار نگیرد. گاوصندوقهایی با وزنهای سنگین و نسوز هم ساخته اند که کاسبها معمولا چک ها وپولها و اسناد با ارزش مغازه را در آن قرار می دادند.امروزه بانکها این کار را به راحتی انجام می دهند.دخلها از دو قسمت تشکیل می شد.قسمتی در جلو که با باز کردن دخل تا همان حد جایگاه پولهای خرد بود و پولها وقتی به یک حد قابل توجهی می رسید، آنها را در جایگاه دوم دخل که به دخل پنهان گفته می شد قرار می دادند تا دور از دید مشتری باشد.دخل آشکار به اندازه ای باز می شد که دخل پنهان قابل رویت نبود.هر کسی پشت دخل قرار نمی گرفت و هیچکس نمی توانست بدون اجازه دخل فروشنده را باز کند. پاک بودن فرد هنگام پشت دخل ایستادن هم از جمله اعتقادات کاسبی آن دوران بود.امروزه با توجه به کاسبهای جور واجوری که پیدا شده است ،تا حدودی برخی از مغازه ها و کاسبها اعتقادات قبلی را ندارند. 

      

قربان همان چرتکه های قدیمی ترازوهای دیجیتال برخی از مغازهها شماره های رو به سمت مشتری کار نمی کند.اگر مشتری حواسش جمع نباشد قیمتها واقعی به مشتری ابلاغ نمی شود.برخی هم با تولید جنسهای قلابی و غیر بهداشتی آتش جهنم روز قیامت خودشان را بارور تر می کنند.برخی از مغازه ها غیر از کاسبی انواع و اقسام خلاف را هم مرتکب می شوند.امیدواریم که کاسبها که در قدیم می گفتند حبیب خدا همینگونه هم باشند.و آیه ویل اللمطففین را آویزه کاسبی خودشان قرار دهند.   

انشاءالله 

لغات مشابه 

دخل و تصرف - دخلت را در می آورم - دخل و خرج - فمن دخل حصنی - مدیریت دخل - مداخله

نظرات 1 + ارسال نظر
VpnServ چهارشنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 15:05 http://www.2.vpnserv.us

آیا از وضعیت بد اینترنت کشور خسته شده اید ؟ آیا از فیلترینگ گسترده داخلی جانتان به لبتان رسیده است ؟ پس بد نیست چیزهایی در مورد "وی پی ان" بدانید . درواقع همان فیلترشکن خودمان که محدودیتی در استفاده نداشته و به هیچ وجه در کاهش سرعت اینترنت شما تاثیر گذار نیست . برای کسب اطلاعات بیشتر از سایت ما دیدن کنید

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد