شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده
شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده

در باره جوانان

در باره جوانان

اندیشمندان دوره عمر آدمی را به دسته های مختلفی تقسیم کرده اند.بعضی ها به سه دسته، بعضیها به شش دسته و بعضی ها به نه دسته اعتقاد داشته اند. روایتی هم از پیامبر گرامی اسلام وجود دارد که این تقسیم بندی را بیان نموده است.عمده ترین آنها عبارتند از: دوران کودکی ، دوران نوجوانی، دوران جوانی ، دوران میان سالی و دوران پیری .هر دوره از عمر انسان یک ویژگیهای خاصی دارد.اگر همانگونه که علما و دانشمندان اعتقاد داشته اند در هر دوره ای مطابق با شرایط خودش برخورد شود، جامعه هیچگاه دچار مشکل نخواهد شد.در این قسمت مختصری از ویژگیهای دوران جوانی اشاره خواهد شد.

جوان فضیلت پذیر است:مصعب بن عمر جوانی بود که پیامبر(ص) او را برای تبلیغ به سرزمینهای دور می فرستاد.

جوان هویت جو است : تمام تلاش جوان در این است که هویتش را بشناسد و کشف کند. سعی دارد تا بتواند به 3 سوال جواب بدهد. 1 – من کیستم؟ 2 – چه نقشی در جامعه ایفا می کنم؟ 3 – آیا موفق به ایفای نقش خود هستم؟

جوان اضطراب دارد: اضطراب درس و غیره . این اضطراب مقدس است. یکی از معصومین(ع) فرمود: خدا رحمت کند جوانی را که بتواند به سه سوال جواب بدهد: من این؟ فی این ؟ والی این ؟ از کجا آمده است؟ در کجا است؟به کجا خواهد رفت ؟

جوان آرمان گرا است: اگر هدف نباشد ، مقصد و منظوری نیست. در زندان مخوف آلمان بین زندانیان پزشکی بود که ضمن گذراندن دوران محکومیت، تحقیقاتی هم انجام می داد.این پزشک در تحقیقاتش به این نتیجه رسید که زندانیانی که آرمان گرا هستند بیشتر مقاومت می کنند.برعکس زندانیانی که فاقد آرمان هستند زودتر از بین می روند.افسردگی نتیجه بی آرمانی است.می گویند:هر کس بداند که چرا باید زندگی کند، قادر است با هر چگونه ای بسازد.

جوان نگاه بلندی دارد: کودک فقط حال را می نگرد، اما جوان و نوجوان، گذشته، حال و آینده را در نظر دارد.تقدیر و شانس و اقبال را باید از خود دور کرد." لیس الانسان الا ما سعی" تلاش و کوشش توفیق الهی را هم بدنبال دارد. خداوند می فرماید: "والذین جاهدوا فینا و نهدینه سبلنا " اگر در زمین قدم بردارند و تلاش کنند دستشان را می گیریم.

جوان شجاع است: از ویژگیهای دوران جوانی شجاعت است. دشمن هم بدنبال چنین طعمه ای است.سیستم آموزش خانه و مدرسه ما سیستم متمرکز است. این سیستم برای 100 سال پیش کلمبیا است.از گذشته اینطور بود.عادت کردیم که یک نفر حرف آخر را بزند.انسان تشنه آن چیزی است که آن را منع کنند.جوانان و نوجوانان باید در مقابل ویروسهای اجتماعی واکسینه شوند. بعضی اوقات جوان غرق در جوانی است. متوجه نیست.مثل کودک که خطر آتش را نمی داند.اگر اطرافیان مواظب نباشند ، خودش را به خطر می افکند.چون خطر پیرامون را احساس نمی کند.البته این نقطه قوت اوست.چون نمی ترسد. با صداقت و شجاعت حرف می زند.این مقدس است، اما دیگران که به دنبال طعمه می گردند، از این فرد برای ابزار خودشان استفاده می کنند.

امیدوارم جامعه ما با توجه به شناختی که از ویژگیهای جوانی و نوجوانی دارند، با حساسیت و دقت بیشتری با آنها برخورد نمایند.با آنها برخوردی در شان آنها داشته باشند. جوانان ایرانی این قابلیت را دارند تا در تمامی عرصه های علمی، ورزشی و اقتصادی کشور بدرخشند.دولتمردان ما باید به این نکته توجه داشته باشند، قبل از اینکه دشمن در لباس اعتیاد، فرهنگهای منحرف غربی، بیکاری و فقر به سراغ آنها برود، باید با یک برنامه صحیح و منطقی امنیت خاطر را در همه زمینه ها برای جوانان بوجود آورند.جوانان باید بدور از هیچ دغدغه ای سالم و با نشاط باشند.سرافرازی آنها سرافرازی کشور خواهد بود.

       دریافتهای ذهنی از سلسله درسهای استاد روانشناس دکتر شریفی

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد