شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده
شهدای میگون

شهدای میگون

تجربه دیروز. استفاده امروز . و امید به آینده

شیراز شهر نازها و نیازها

  جاذبه های گردشگری  شیراز

 1- امامزاده ها: امامزاده احمدبن موسی(شاهچراغ)(ع)- امامزاده سیدعلاءالدین حسین(ع) – امامزاده علی بن حمزه(ع) – امامزاده سیدمیرمحمد بن موسی کاظم(ع) – امامزاده ابراهیم(ع) – امامزاده سید تاج الدین غریب(ع) – امامزاده بی بی دختران(ع) – امامزاده زنجیری(ع)

2 – آرامگاهها: آرامگاه حافظ – آرامگاه سعدی – آرامگاه خواجوی کرمانی – آرامگاه شوریده شیرازی – آرامگاه باباکوهی – آرامگاه شاه داعی الله – آرامگاه عبدالله بن خفیف (شیخ کبیر) – آرامگاه شیخ روزبهان – آرامگاه سیبویه (سنگ سیاه) – آرامگاه وصاف – آرامگاه شاه شجاع – آرامگاه آبش خاتون – آرامگاه مادر نادر شاه – آرامگاه مرتاض علی – آرامگاه بی بی دختران

3 - مساجد : مسجد جامع عتیق – مسجد وکیل – مسجد مشیر – مسجد نصیرالملک – مسجد نو(شهدا)

4 -  مدارس : مدرسه خان – مدرسه آقاباخان – مدرسه محمودیه – مدرسه منصوریه – مدرسه حکیم – مدرسه مقیمیه – مدرسه قوام

5 – باغها : باغ دلگشا - باغ طاووسیه - باغ جهان نما - باغ تخت - باغ ارم - باغ عفیف اباد - باغ چهل تنان - باغ و ژارک سعدی - باغ ملی - باغ وحش - باغ جنت - باغ نظر - باغهای قصرالدشت و..

6 – پارکها : پارک آزادی – پارک قلعه بندر – پارک بانوان –  

7 – موزه ها :موزه تاریخ طبیعی دانشگاه شیراز – موزه شاهچراغ – موزه هفت تنان – موزه پارس - موزه عفیف آباد – موزه نارنجستان قوام

8 – بازارها : بازار وکیل – بازار مشیر – بازار حاجی – بازار مسکرها – بازار شاهچراغ

9 – بناهای تاریخی : دروازه قرآن – تکیه چهل تنان – تکیه هفت تنان – قصر ابونصر – عمارت کلاه فرنگی – عمارت باغ نشاط – عمارت باغ ایلخانی – عمارت دیوانخانه -  قلعه کریم خانی – ارگ کریم خانی – حمام وکیل – آب انبارهای وکیلی – نارنجستان قوام – خانه زینت الملک – خانه نصیرالملک – چاه مرتاض علی – چاه و قلعه بندر

10 – کلیساها : کلیسای شمعون غیور – کلیسای ارامنه 

کلیسای شمعون غیور  

کلیسای حضرت شمعون غیور در خیابان زند، کوچه نوبهار واقع است. " شمعون غیور" حواری دهم بود و طبق یک  روایت قدیمی در ایران کشته شد. این کلیسای مسیحی، یکی از زیباترین کلیساهای کشور با رعایت جزئیات معماری ایرانی است. سقف نمازگاه ، طاق ضربی آجری است و به جای دریچه در همه جا پنجره های رنگارنگ با نقشه های مهندسی ریز و بسیار ظریف، به کار رفته است. چنین در و پنجره هایی در خانه های قدیمی شیراز مشاهده می شود. ساخت این کلیسا در سال 1317 پایان یافت. بانی و نخستین کشیش این کلیسا " رالف نارمن شارپ" دانشمند و خاورشناس شهیر انگلیسی است.

کلیسای ارامنه 

 

این کلیسا در سال 1662 میلادی یعنی در زمان سلطنت شاه عباس دوم ساخته شد. تالار نمازگاه این کلیسا یکی از بناهای ظریف باستانی و هنری قرن هفتم شیراز است. نقاشی سقف تالار بسیار زیبا و از طراحی ویژه ای برخوردار است. گچ بری های این تالار نیز از شاهکارهای گچ بری قرن یازده است. این کلیسا در داخل شهر و نزدیک مسجد مشیر و در کنار بازارچه ارمنی ها قرار دارد.

گردشگاههای اطراف شیراز

1 – گردشگاه هفت برم 2 – گردشگاه چاه مسکی 3 – روستای قلات 4 – کوه بمو 5 – کوه دراک 6 – آب رکن آباد 7 – دریاچه مهارلو 8 – آب کوهمره سرخی 9 – چشمه جوشک 10 – پیربناب 11 – سبز پوشان

فراوانی گردشگری در شیراز

از نظر فراوانی گردشگری، شهروندان شیرازی بیشترین آماررا در طول سال برای زیارت حرم حضرت احمدبن موسی (شاهچراغ)(ع) و پس از آن حرم مطهر سیدعلاءالدین حسین(ع)دارند. اما در ایام نوروز و تابستان ضمن اینکه حرم مطهر شاهچراغ از استقبال زیادی برخوردار می شود ، آرامگاه حافظ ، آرامگاه سعدی ، ارگ کریمخانی ، باغ ارم و بازاروکیل بالاترین گردشگران را به خود اختصاص می دهند. گردشگران ومسافران نوروزی که در ایام تعطیلات به استان فارس وارد می شوند در تفکرشان بازدید از تخت جمشید ، شاهچراغ ، آرامگاه حافظ ، آرامگاه سعدی وسپس بازار وکیل را در دستور کار خود قرار می دهند.اکثر گردشگران اگر به جاهای دیگر از جمله :باغ ارم ، باغ جهان نما، باغ دلگشا، باغ عفیف آباد، خانه زینت الملوک ونارنجستان قوام هم می روند ، به خاطر راهنمایی هایی که در هنگام سفربه آنها می شود، وگرنه از قبل هیچگونه برنامه ای برای آنها ندارند.اگر اینگونه که مطرح شد ، حقیقت داشته باشد، نشان می دهد که برای بقیه آثار باستانی شیراز آنگونه که باید معرفی نشده است.

نیازهای یک گردشگر

گردشگری که برای اوقات فراقت خود برنامه ریزی می کند، دوست دارد وقتی وارد یک استان و شهری می شود،بیشترین لذت راببرد، تا یک خاطره خوشی از سفر برایش باقی بماند.شیراز برعکس جاذبه های گردشگری زیادی که دارد و بر عکس اسمش که خیلی مشهور است و بر عکس علاقه ای که مردم ایران و جهان به خاطر بعضی از شخصیتهای تاریخی ،مذهبی وفرهنگی به این دیار دارند، خیلی رشد نکرده و سروسامانی نگرفته است . نمی دانم شهرداری و مسوولین مربوطه در رابطه با آبادی و نوسازی بافت شهری دارند چه غلطی می کنند.

زیبایی شهر: بافتهای فرسوده زیادی در این شهر است که هیچگونه بازدهی ندارد. از شهرداری به سمت ستاد در خیابان زند که قدیمیترین و مرکزی ترین خیابان به حساب می آید ، از یک نمای خیلی رقت باری برخوردار است .پیشانی و سقف و ستونهای بعضی از مغازه ها از بافت قدیمی دوران زندیه و قبل از آن حکایت دارد که با همسایه بغلی خود هیچگونه هماهنگی ندارد. جلوه نامطلوبی به شهر داده است.سطلهای زباله کثیف که آدم رقبت نمی کند درب آن را باز کند تا زباله اش را داخل آن قرار دهد.

اتوبوسهای شهری : بیشتر اتوبوسهای شهری از کیبفیت و کمیت خوبی برخوردار نیستند.البته بعضی از اتوبوسها در بعضی از مسیرها بهتر شده است. آنها دارای زیبایی و مجهز به کولر و بخاری هستند.اما اکثر اتوبوسها ضمن اینکه از ماشین خوبی برخوردار نیستند فاقد راننده مودب و منظمی هم هستند. نوع رفتار راننده با مسافرین باید در حد فرهنگ شیراز باشد. چه اشکالی دارد رانندگان شهر های ما با لباس شیک و منظم و یا با لباسهای فرم و یکدست در خدمت شهروندان باشند.همان لباس شیک و مرتب اجازه نمی دهد که رانندگان هرگونه که دوست دارند برخورد نمایند.صندلی های اتوبوس ، شیشه های اتوبوس ، نظافت اتوبوس و در نهایت تمام فضای اتوبوس باید در حد و شان شهروند شیرازی باشد.بیشتر این اتوبوسها برای استفاده حمل و نقل چهارپایان می خورد.شاید یک مسافر ایرانی که هیچ ، از خود است ، یک مسافر خارجی سوار این ماشینها شود ، فکر می کنید چه ذهنیتی را با خود به کشورش می برد.تهران مجهز به بهترین اتوبوسها و قطارهای شهری و... شده است. درست است که پایتخت و باید، اما شهر های دیگر هم که می رویم خیلی بهتر از شیراز است .مثلا در همین اصفهان در همسایگی شیراز ، اگر ماستی روی زمین ریخته شود، می توان جمع کرد و مورد استفاده قرار داد.

زمان ومکان گردشگر: گردشگر برای ماندن خود از لحاظ زمانی برنامه ریزی می نماید.باید از زمان اندکی که دارد بیشترین بهره را ببرد.بعضی ها در بدو ورود به سراغ اسکانی که از قبل برای خود تدارک دیده اند می روند.بعضی ها مردد هستند که چند ساعت و یا چند روزی را که در شیراز هستند در کجا اتراق نمایند.البته ستاد اسکان این مسئله را به خوبی انجام می دهد.ولی با همه این احوال بعضی از مسافرین در کنار خیابانها ، داخل پارکها و...اسکان می کنند.این اسکانها در هوای معتدل و خوب اشکالی ندارد. اما در مواقعی که باران ببارد و هوا سرد شود برای گردشگران مشکل ایجاد می شود.

سرویسهای بین راهی : گردشگرانی که به سمت شیراز می آیند از یک سرویس مجهز و مطلوبی برخوردار نیستند.برای مثال جاده شیراز به طرف تخت جمشیدو بالعکس از یک سرویس خوبی برخوردار نیست. در پمپ بنزین پلیس راه تا زرقان که اگر کسی نیاز به رفع حاجت داشته باشد باید از ورودی زرقان استفاده نماید و تا مرودشت هیچگونه سرویس بهداشتی وجود ندارد.

باغ وحش شیراز : باغ وحش شیراز در جاده شیراز به مرودشت درست در وسط پل پالایشگاه و پل زرقان قرار گرفته است.این باغ وحش از کیفیت و کمیت مطلوبی برخوردار نیست.چیزی که بیش از همه نگران کننده است وضعیت بهداشت در آن محیط می باشد. بوی بد و نا مطبوعی که در محیط وجود دارد هر بازدید کننده را به شکایت وامی دارد.

امیدواریم با توجه به اهمیت گردشگری و صنعتی که هم بازار کار و هم سود دهی بالایی دارد، مسوولین مربوطه نسبت به ایجاد فضایی بهتر و جاذب اقدام نمایند.و اگر کاری از دست انها بر نمی آید لطفا استعفا نمایند تا شاید افردی بهتر با تفکراتی جدید وارد کار شوند. 

                                  به امید فردایی با شیرازی بهتر

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد